Skip to content
Home » Hva er de ti bud? Hva lærer de?

Hva er de ti bud? Hva lærer de?

  • by

Moses skrev de fem første bøkene i Bibelen. Disse bøkene beskriver fødselen til den israelittiske nasjonen for tusenvis av år siden. Moses’ oppdrag var å føde denne nasjonen for å bli et lys for omkringliggende nasjoner. Han begynte med å lede israelittene (eller jødene) ut av slaveriet i Egypt gjennom en redning kjent som påske. I påsken frigjorde Gud israelittene en vei som pekte på en fremtidig befrielse for hele menneskeheten

Moses i tidslinjen. De ti bud ble gitt i hans levetid.
Sinai-fjellet

Men Moses’ oppfordring var ikke bare å lede israelittene ut av egyptisk slaveri. Hans mandat var også å lede dem til en ny måte å leve på. Så femti dager etter påske førte Moses dem til Sinai-fjellet, stedet de mottok loven.

Så hvilke kommandoer mottok Moses? Den komplette loven var ganske lang, med 613 spesifikke kommandoer. Men Moses mottok først et sett med spesifikke stein, kjent som de ti bud. Disse ti dannet sammendraget av Loven – de moralske forutsetningene før alle de andre. De ti bud (noen ganger kalt dekalogen) er Guds aktive kraft til å overtale oss til å angre. Dette er det vi undersøker i denne artikkelen.

En del av alle sjelers 5. Mosebok, som inneholder den eldste overlevende kopien av dekalogen
Forfatter ukjent, fotografi av Shai Halevi, Offentlig domene, via Wikimedia Commons

De ti bud

Her er de ti bud som skrevet av Gud på steinen. Så skrev Moses dem ned i boken Exodus av Bibelen.

Da talte Gud alle disse ord og sa:

Jeg er Herren din Gud, som førte dig ut av Egyptens land, av trælehuset.

Du skal ikke ha andre guder foruten mig.

Du skal ikke gjøre dig noget utskåret billede eller nogen avbildning av det som er oppe i himmelen, eller av det som er nede på jorden, eller av det som er i vannet nedenfor jorden.

Du skal ikke tilbede dem og ikke tjene dem; for jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud, som hjemsøker fedres misgjerninger på barn inntil tredje og fjerde ledd, på dem som hater mig,

og som gjør miskunnhet mot tusen ledd, mot dem som elsker mig og holder mine bud.

Du skal ikke misbruke Herrens, din Guds navn; for Herren vil ikke holde den uskyldig som misbruker hans navn.

Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig!

Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning.

10 Men den syvende dag er sabbat for Herren din Gud; da skal du intet arbeid gjøre, hverken du eller din sønn eller din datter, din tjener eller din tjenestepike eller ditt fe eller den fremmede som er hos dig innen dine porter.

11 For i seks dager gjorde Herren himmelen og jorden, havet og alt det som i dem er, og han hvilte på den syvende dag; derfor velsignet Herren sabbatsdagen og helliget den.

12 Hedre din far og din mor, så dine dager må bli mange i det land Herren din Gud gir dig.

13 Du skal ikke slå ihjel.

14 Du skal ikke drive hor.

15 Du skal ikke stjele.

16 Du skal ikke si falskt vidnesbyrd mot din næste.

17 Du skal ikke begjære din næstes hus. Du skal ikke begjære din næstes hustru eller hans tjener eller hans tjenestepike eller hans okse eller hans asen eller noget som hører din næste til.

2 Mosebok 20:1-17

Standarden for de ti bud

Nå om dagen glemmer vi noen ganger at disse var kommandoer, ikke forslag eller anbefalinger. Men i hvilken grad skal vi adlyde disse budene? Følgende vers kommer akkurat før de ti bud:

Men Moses steg op til Gud, og Herren ropte til ham fra fjellet og sa: Så skal du si til Jakobs hus og kunngjøre for Israels barn…

Dersom I nu lyder min røst og holder min pakt, da skal I være min eiendom fremfor alle folk; for hele jorden hører mig til.

2 Mosebok 19:3, 5

Moses skrev ned følgende nettopp etter de ti bud ble gitt.

Så tok han paktens bok og leste den op for folket; og de sa: Alt det Herren har sagt, vil vi gjøre og lyde.

2 Mosebok 24:7

Ti kommandoer – ikke flervalg

La oss tenke på dette. Noen ganger i skoleeksamener gir lærere flere spørsmål (for eksempel 20). Men da krever de at studentene må bare svare på noen av spørsmålene. For eksempel kan elevene velge hvilke som helst 15 spørsmål av de 20 de skal svare på. Hver elev ville velge de 15 enkleste spørsmålene for ham/henne å svare på. På denne måten gjør læreren eksamen enklere.

Mange mennesker behandler de ti bud på samme måte. De tror at Gud, etter å ha gitt de ti bud, mente: “Forsøk hvilke som helst seks av dine valg fra disse ti”. Vi tenker på denne måten fordi vi instinktivt forestiller oss at Gud balanserer våre ‘gode gjerninger’ mot våre ‘dårlige gjerninger’. Hvis våre gode fortjenester oppveier eller opphever våre dårlige ufullkommenheter, håper vi at dette er tilstrekkelig for å tjene Guds gunst. Eller i det minste kanskje få et pass til himmelen. Av samme grunn prøver mange av oss å tjene religiøse fortjenester gjennom religiøse aktiviteter. Disse inkluderer ofte; gå til kirken, moskeen eller tempelet, be, faste og gi penger til de fattige. Disse handlingene balanserer forhåpentligvis ut de gangene vi ikke adlyder et av de ti bud.

En ærlig lesning av de ti bud viser imidlertid at det ikke var slik Gud ga det. Folk skal adlyde og holde ALLE kommandoene – hele tiden. Selve vanskeligheten med å oppnå dette har gjort mange opprørere mot de ti bud. Den kjente ateisten Christopher Hitchens angrep de ti bud av denne grunn:

 «… så kommer de fire berømte ‘shalt nots’ som blankt forbyr drap, utroskap, tyveri og falskt vitne. Endelig er det et forbud mot begjærlighet, som forbyr ønsket om “dine naboer”… løsøre. … I stedet for å fordømme onde handlinger, er det en merkelig formulert fordømmelse av urene tanker…. Det krever det umulige…. Man kan bli holdt tilbake fra ugudelige handlinger… men å forby folk fra å tenke på dem er for mye… Hvis Gud virkelig ønsket at folk skulle være fri for slike tanker, burde han ha passet mer på å finne opp en annen art.» 

Christopher Hitchens. 2007. Gud er ikke stor: Hvordan religion ødelegger alt. S.99-100
Christopher Hitchens

Hvorfor ga Gud de ti bud?

Men å tro enten at Gud kan akseptere en innsats på 50 %+, eller at Gud gjorde en feil ved å kreve det umulige, er å misforstå hensikten med de ti bud. Gud ga oss de ti bud for å hjelpe oss å identifisere problemene våre.

La oss illustrere dette med et eksempel. Tenk deg at du hadde et hardt fall i bakken og skadet armen. Du er imidlertid usikker på den indre skaden. Er beinet i armen brukket eller ikke? Du er ikke klar over om det vil bli bedre, eller om du trenger gips på armen. Så du tar et røntgenbilde av armen, og røntgenbildet avslører den sanne situasjonen. Ja, du brakk beinet i armen. Heler røntgen armen? Er armen bedre på grunn av røntgen? Nei, armen er fortsatt brukket. Men nå du vet at det virkelig er ødelagt, og du må legge et gips på det for å gro. Røntgen løste ikke problemet, snarere det utsatt problemet så nå kan du behandle det ordentlig.

Kommandoene avslører synd

På samme måte ga Gud oss ​​de ti bud slik at vi kunne se et problem dypt inne i oss, vår synd. Synd betyr “mangler” målet av det Gud forventer av oss i måten vi behandler andre, oss selv og Gud på. Bibelen sier det

Herren skuer ned fra himmelen på menneskenes barn for å se om det er nogen forstandig, nogen som søker Gud. De er alle avveket, alle tilsammen fordervet; det er ingen som gjør godt, enn ikke én.

Salmenes 14:2-3

Vi har alle dette indre fordervende problem med synd. Dette er så alvorlig at Gud sier om våre ‘gode gjerninger’ (som vi håper vil oppheve våre synder) at:

Og det er ingen som påkaller ditt navn, som manner sig op til å holde fast ved dig; for du har skjult ditt åsyn for oss og latt oss tæres bort i våre misgjerningers vold.

Jesaja 64:6

Vår rettferdige fortjeneste ved religiøse overholdelser eller å hjelpe andre teller bare som “skitne filler” når de veies mot våre synder.

Men i stedet for å erkjenne problemet vårt, har vi en tendens til å sammenligne oss med andre. Ved å gjøre dette måler vi oss mot feil standard. Alternativt streber noen hardere for å oppnå religiøse fortjenester. Andre gir opp og lever bare for nytelsens skyld. Derfor innstiftet Gud de ti bud slik at:

20 siden intet kjød blir rettferdiggjort for ham ved lov-gjerninger; for ved loven kommer syndens erkjennelse.

Romerne 3:20

Å undersøke livene våre og se våre synder mot standarden til de ti bud er som å se på et røntgenbilde for å se det brukne beinet i armen. De ti bud ‘fikser’ ikke problemet vårt. I stedet avslører de problemet tydelig, slik at vi vil akseptere den løsningen som Gud har gitt. I stedet for å fortsette i selvbedrag, tillater loven oss å se oss selv nøyaktig.

Guds gave gitt i omvendelse

Midlet som Gud har gitt er gave til syndsforlatelse. Han gir den fritt gjennom død og oppstandelse av Jesus Kristus. Artikkelen her forklarer dette nærmere. Gud gir oss ganske enkelt denne livsgaven hvis vi stoler på eller har tro på hans verk.

16 men da vi innså at et menneske ikke blir rettferdiggjort av lov-gjerninger, men ved tro på Kristus Jesus, så trodde også vi på Kristus Jesus, for å bli rettferdiggjort av tro på Kristus og ikke av lov-gjerninger, eftersom intet kjød blir rettferdiggjort av lov-gjerninger.

Galaterne 2:16

Vi kan bli gitt rettferdighet akkurat som Abraham som ble rettferdiggjort for Gud. Men det krever at vi angrer. Omvende seg betyr å ‘ombestemme oss’ og innebærer en vending vekk fra synd og en vende seg mot Gud og Gave Han tilbyr. Som Bibelen forklarer:

19 Så fatt da et annet sinn og vend om, forat eders synder må bli utslettet, så husvalelsens tider kan komme fra Herrens åsyn,

Apostlenes-gjerninge 3:19

Løftet for oss er at hvis vi omvender oss og vender oss til Gud, vil ikke våre synder bli regnet mot oss. I stedet vil vi motta Livet.

Det første påske og Abrahams prøve åpenbarte Guds signatur i hans plan for oss. På samme måte den spesifikke dagen da Gud ga de ti bud til Moses peker også på Guds Ånds komme for å bo i oss. Den iboende Hellige Ånd gir oss muligheten til å følge Gud på en måte som vi ikke kan gjøre på egen hånd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *