Skip to content
Home » Laget i Guds bilde

Laget i Guds bilde

  • by

Kan Bibelen hjelpe oss å forstå hvor vi kom fra? Mange sier ‘nei’, men det er mye ved oss ​​som gir mening i lys av hva Bibelen sier. Tenk for eksempel på hva Bibelen lærer om vår begynnelse. I første kapittel står det:

26 Og Gud sa: La oss gjøre mennesker i vårt billede, efter vår lignelse, og de skal råde over fiskene i havet og over fuglene under himmelen og over feet og over all jorden og over alt kryp som rører sig på jorden.

27 Og Gud skapte mennesket i sitt billede, i Guds billede skapte han det; til mann og kvinne skapte han dem.

Mosebok 1:26-27

“I Guds bilde”

Huỳnh Kim ChíCCBY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Hva betyr det at Gud skapte menneskeheten ‘i Guds bilde’? Det betyr ikke at Gud har to armer og et hode. Det er snarere å si at våre grunnleggende egenskaper kommer fra Gud. I Bibelen kan Gud være trist, såret, sint eller glad – de samme følelsene som vi har. Vi tar valg og avgjørelser hver dag. Gud tar også valg og avgjørelser. Vi kan resonnere og Gud kan også. Vi har kapasiteten til intellekt, følelser og vilje fordi Gud har dem og han skapte oss i sitt bilde. Han er kilden til det vi er.

Vi er selvbevisste og bevisste på “jeg” og “deg”. Vi er ikke upersonlige vesener. Du er slik fordi Gud er på denne måten. Bibelens Gud er ikke en fjerntliggende tilstedeværelse som ‘Kraften’ i filmserien Star Wars. På grunn av at Gud skapte oss i sitt bilde, er ikke vi det heller.

Hvorfor liker vi skjønnhet?

Johann Georg Platzer, PD-US-utløpt, via Wikimedia Commons

Vi verdsetter også kunst, drama og skjønnhet. Vi trenger skjønnhet i våre omgivelser. Musikk beriker livene våre og får oss til å danse. Vi elsker gode historier fordi historier har helter, skurker og drama. Flotte historier setter disse heltene, skurkene og dramaet inn i fantasien vår. Vi bruker kunst i dens mange former for å underholde, slappe av og forfriske oss fordi Gud er en kunstner og vi er i hans bilde. Det er et spørsmål verdt å stille seg:  Hvorfor ser vi etter skjønnhet i kunst, drama, musikk, dans, natur eller litteratur?   Daniel Dennett, en frittalende ateist og ekspert på å forstå hjernen, svarer fra et ikke-bibelsk perspektiv:

“Hvorfor eksisterer musikk? Det er et kort svar, og det er sant, så langt det går: det eksisterer fordi vi elsker det, og derfor fortsetter vi å få mer av det til. Men hvorfor elsker vi det? For vi finner ut at det er vakkert. Men hvorfor er det vakkert for oss? Dette er et helt godt biologisk spørsmål, men det har ennå ikke et godt svar.»

(Daniel Dennett. Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon.  s. 43)

Bortsett fra Gud er det ikke noe klart svar på hvorfor alle kunstformene er så viktige for oss. Fra Bibelens synspunkt er det fordi Gud skapte ting vakre og nyter skjønnhet. Vi som er skapt i Hans bilde, er de samme. Denne bibelske læren gir mening om vår kjærlighet til kunst.

Skjønnheten i matematikk

Nært knyttet til estetisk skjønnhet er matematikk. Mønstre fra geometriske forhold gir opphav til fraktaler og andre former som vi finner vakre og matematisk elegante. Se denne videoen som forklarer elegansen til Mandelbrot-settet og spør hvorfor abstrakte konsepter som tall ser ut til å styre universets oppførsel. Og hvorfor vi setter pris på dens skjønnhet.

https://youtube.com/watch?v=OlD2rcm971U%3Ffeature%3Doembed

Grunnen til at vi er moralske

Å være ‘skapt i Guds bilde’ forklarer vår moral. Vi forstår forskjellen mellom “feil” oppførsel og “god” oppførsel – selv om språkene og kulturene våre er svært forskjellige. Moralsk resonnement er “i” oss. Som den kjente ateisten Richard Dawkins sier det:

“Å drive våre moralske vurderinger er en universell moralsk grammatikk … Som med språk, flyr prinsippene som utgjør vår moralske grammatikk under radaren til vår bevissthet”

(Richard Dawkins, Guds villfarelse . s.223)

Dawkins forklarer at rett og galt er innebygd i oss som vår evne til å ha språk, men det er vanskelig for ham å forklare hvorfor vi er slik. Misforståelser skjer når vi ikke anerkjenner at Gud gir oss vårt moralske kompass. Ta for eksempel denne innvendingen fra en annen kjent ateist, Sam Harris.

“Hvis du har rett i å tro at religiøs tro tilbyr det eneste reelle grunnlaget for moral, bør ateister være mindre moralske enn troende.”

(Sam Harris. 2005. Letter to a Christian Nation s.38-39)

Harris misforstår. Bibelsk sett kommer vår følelse av moral fra å være skapt i Guds bilde, ikke fra å være religiøs. Og det er derfor ateister, som alle oss andre, har denne moralske sansen og kan handle moralsk. Ateister forstår ikke hvorfor vi er slik.

Hvorfor er vi så relasjonelle ?

Utgangspunktet for å forstå deg selv er å erkjenne at du er skapt i Guds bilde. Det er ikke vanskelig å legge merke til betydningen folk legger på forhold. Det er OK å se en god film, men det er mye bedre å se den med en venn. Vi oppsøker naturligvis venner og familie for å dele erfaringer med og for å forbedre vår velvære.

På den annen side føler vi oss stresset fra ensomhet og ødelagte familieforhold eller vennskap. 

Gud er kjærlighet

Hvis vi er i Guds bilde, ville vi forvente å finne den samme vektleggingen hos Gud – og det gjør vi. Bibelen sier det

“Gud er kjærlighet…”

1 Johannes 4:8

Bibelen skriver mye om betydningen som Gud legger på vår kjærlighet til ham og andre. Jesus lærte at de to viktigste budene i Bibelen handler om kjærlighet.

Internet Archive Bestill Images , Ingen begrensninger, fra Wikimedia Commons

Så vi bør tenke på Gud som en elsker. Hvis vi bare tenker på Ham som det ‘velvillige vesen’, tenker vi ikke på den bibelske Gud – snarere har vi laget en gud i vår fantasi. Selv om han er det, er han også lidenskapelig i forholdet. Han ‘har’ ikke kjærlighet. Han ‘er’ kjærlighet. De to mest fremtredende bibelske bildene av Gud er en far til sine barn og en mann til sin kone . Disse er ikke fjerne forhold, men de dypeste og mest intime av menneskelige forhold. Bibelen sier at Gud er slik.

Så la oss oppsummere. Mennesker er skapt i Guds bilde, det betyr sinn, følelser og vilje. Vi er bevisste på oss selv og andre. Vi vet forskjellen på rett og galt. Folk trenger skjønnhet, drama, kunst og historie i alle dens former. Vi søker naturlig etter relasjoner og vennskap med andre. Du er slik fordi Gud er slik og du er skapt i Guds bilde. 

Du – et bilde av verdi

Reflekter nå litt mer om bilder. Vi plasserer kun viktige bilder på gjenstander av verdi. For eksempel har valutaer i nesten alle land et bilde av en grunnlegger eller en æret figur av landets historie. Så 5-dollarseddelen fra USA har et bilde av Abraham Lincoln på forsiden. Du vil aldri se en dollarseddel med et bilde av en vanlig gjenstand som en appelsin. Den iboende verdien av et bilde kommer fra det det er et bilde av. Et bilde av Abraham Lincoln er verdifullt for amerikanere, så de plasserer det bildet på viktige gjenstander, som pengene deres.

På samme måte, fordi du er i Guds bilde (og ikke i et annet bilde ), er du umåtelig verdifull. Du bærer verdi og verdighet uavhengig av rikdom, alder, utdanning, sosial status, språk og kjønn ganske enkelt fordi du er ‘i Guds bilde’. Gud vet dette, og han vil at du også skal innse dette.

Men hvis dette er slik, hvorfor tilhører verden oss full av endeløse sykluser av lidelse og død? Den bibelske historien fortsetter å forklare hvordan dette oppsto.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *