Skip to content
Home » Det tidløse løftet til en ubemerket mann

Det tidløse løftet til en ubemerket mann

  • by

Dagens globale nyhetsoverskrifter vil raskt bli glemt når vi går videre til andre fornøyelser, mesterskap eller politiske begivenheter. Høydepunktet på en dag blir fort glemt den neste. Vi så i vår forrige artikkel at dette var sant i oldtiden til Abraham. De viktige prestasjonene som fanget oppmerksomheten til mennesker som levde for 4000 år siden, er nå glemt. Men et løfte som stilles til et individ, selv om det ble oversett av verden den gang, vokser og utspiller seg fortsatt foran øynene våre. Løftet gitt til Abraham for 4000 år siden har gått i oppfyllelse. Kanskje Gud eksisterer og arbeider i verden.

Abraham i historiens tidslinje

Abrahams klage

Det har gått flere år siden Gud talte løftet nedtegnet i 12. Mosebok XNUMX. I lydighet hadde Abraham flyttet til Kanaan (det Lovede Land) som i dag er kjent som Israel. Men fødselen til den lovede sønnen skjedde ikke. Så Abraham begynte å bekymre seg.

Da kom Herrens ord til Abram i et syn:

«Ikke vær redd, Abram. Jeg er ditt skjold, din veldig store lønn.»

15 Nogen tid derefter kom Herrens ord til Abram i et syn, og det lød så: Frykt ikke, Abram! Jeg er ditt skjold; din lønn skal være meget stor. Og Abram sa: Herre, Herre, hvad vil du gi mig? Jeg går jo barnløs bort, og den som skal ta mitt hus i eie, er Elieser fra Damaskus. Og Abram sa videre: Se, mig har du ikke gitt noget barn, og en tjener som er født i mitt hus, kommer til å arve mig.

1 Mosebok 15:1-3

Guds løfte

Abraham campet ute i landet og ventet på starten av den ‘Store Nasjonen’ som Gud hadde lovet ham. Men ingenting hadde skjedd. Han var nå rundt 85 år gammel (ti år har gått siden han flyttet). Han klaget til Gud over at han ikke holdt sitt løfte. Samtalen deres fortsatte:

Men se, da kom Herrens ord til ham, og det lød så: Nei, han skal ikke arve dig, men en som skal utgå av ditt eget liv, skal arve dig. Og han førte ham utenfor og sa: Se op til himmelen og tell stjernene, om du kan telle dem! Og han sa til ham: Så skal din ætt bli.

1 Mosebok 15:4-5

Så Gud utvidet sitt første løfte ved å erklære at Abraham ville få en sønn som ville bli et folk like utellelig som stjernene på himmelen. 

Et kart over Kanaans land eller det Hellige Land, fordelt på de tolv stammene som Gud lovet til Abraham og hans ætt

Bowles, JohnPD-US-utløpt, fra Wikimedia Commons

Abrahams svar: Evig effekt

Hvordan ville Abraham reagere på det utvidede løftet? Det som følger er en setning som Bibelen selv behandler som en av de viktigste setningene. Det hjelper oss å forstå Bibelen og det viser Guds hjerte. Setningen lyder:

Og Abram trodde på Herren, og han regnet ham det til rettferdighet.

1 Mosebok 15:6

Det er lettere å forstå hvis vi erstatter pronomenene med navn, det vil lyde:

Og Abram trodde på Herren, og han regnet ham det til rettferdighet.

1 Mosebok 15:6

Det er en så liten, enkel setning, men den er virkelig viktig.

Hvorfor?

For i denne lille setningen får Abraham ‘rettferdighet’. Dette er den ene – og den eneste – egenskapen vi trenger for å få rett stående foran Gud.

Gjennomgå problemet vårt: Korrupsjon

Fra Guds synspunkt, selv om Han skapte oss i Gudsbilde noe skjedde som korrumperte oss. Bibelen sier:

Herren skuer ned fra himmelen på menneskenes barn for å se om det er nogen forstandig, nogen som søker Gud. De er alle avveket, alle tilsammen fordervet; det er ingen som gjør godt, enn ikke én.

Salmenes 14:2-3

Vår korrupsjon har resultert i vår ikke gjør det som er bra – forårsaker tomhet og død. (Hvis du tviler på dette, les verdensnyhetene og se det folk har gjort de siste 24 timene.) Resultatet er at vi er skilt fra en rettferdig Gud fordi vi mangel rettferdighet.

Vår korrupsjon frastøter Gud på samme måte som vi ville holde oss unna kroppen til en død rotte. Vi ønsker ikke å gå i nærheten av det. Så profeten Jesajas ord i Bibelen går i oppfyllelse. Og det er ingen som påkaller ditt navn, som manner sig op til å holde fast ved dig; for du har skjult ditt åsyn for oss og latt oss tæres bort i våre misgjerningers vold.

Esaias 64:6

Abraham og rettferdighet

Men her i samtalen mellom Abraham og Gud finner vi Gud som erklærer at Abraham hadde oppnådd ‘rettferdighet’, den typen som Gud aksepterer. Dette var sant selv om Abraham ikke var syndfri. Så, hva ‘gjorde‘ Abraham for å få denne rettferdigheten? Det står bare at Abraham ‘trodde’

Det er det?!

Vi prøver å gjøre oss fortjent til rettferdighet ved å gjøre så mange ting, men denne mannen, Abraham, ganske enkelt ‘trodde’ det.

Men hva gjør det tro mener? Og hva har dette å gjøre med rettferdigheten våre? Vi tar det opp neste.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *