Skip to content
Home » Enkelt, men kraftfullt: Hva er meningen med Jesu offer?

Enkelt, men kraftfullt: Hva er meningen med Jesu offer?

  • by

Jesus kom for å gi seg selv som et offer for alle folkeslag, slik at vi kunne unnslippe vår korrupsjon og få kontakt med Gud igjen. Gud erklærte denne planen i begynnelsen av menneskets historie. Deretter signerte han det i Abrahams offer ved å peke på Moriah-fjellet, stedet Jesu offer ville bli gitt. Så pekte det jødiske påskeofferet til den dagen i året da Jesus skulle ofres.

Dårlige nyheter … Syndens og dødens lov

Hvorfor er hans offer så viktig? Dette er et spørsmål verdt å stille. Bibelen erklærer en lov når den sier:

23 For den lønn som synden gir, er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.

Romerne 6:23

“Død” betyr bokstavelig talt ‘separasjon’. Når sjelen vår skiller seg fra kroppen vår dør vi fysisk. På samme måte er vi selv nå atskilt fra Gud åndelig sett. Dette er sant fordi Gud er hellig (syndfri) mens vi har blitt ødelagt fra vår originale skapelse og så vi synder.

Diagrammet illustrerer dette. Den viser to klipper med Gud rett overfor oss med en kløft mellom oss. Akkurat som en gren som er kuttet av et tre er død, så har vi avskåret oss fra Gud og blitt åndelig døde.

Vi er skilt fra Gud ved våre synder som en kløft som skiller to klipper

Fortjeneste fra vår gode innsats er utilstrekkelig

Denne separasjonen forårsaker skyld og frykt. Så det vi naturlig prøver å gjøre er å bygge broer for å ta oss fra vår side (av døden) til Guds side. Vi gjør dette på mange forskjellige måter: gå i kirke, tempel eller moske, være religiøs, være god, hjelpe de fattige, meditasjon, prøve å være mer hjelpsom, be mer osv. Disse gjerningene for å oppnå fortjeneste kan være svært vanskelige – og å leve ut dem kan være svært komplisert. Den neste figuren illustrerer dette.

God innsats – uansett nyttig – kan ikke bygge bro over skillet mellom oss og Gud

Problemet er at våre harde anstrengelser, fortjenester og gjerninger, selv om de ikke er gale, er utilstrekkelige fordi betalingen som kreves (‘lønnen’) for våre synder er ‘døden’. Vår innsats er som en ‘bro’ som prøver å krysse gapet som skiller oss fra Gud – men til slutt ikke klarer det. Dette er fordi god fortjeneste ikke vil løse vårt rotproblem. Det er som å prøve å helbrede kreft (som resulterer i død) ved å spise vegetarisk. Å spise vegetarisk er ikke dårlig, det kan til og med være bra – men det vil ikke kurere kreft. For kreft trenger du en helt annen behandling.

Denne loven er dårlige nyheter – den er så ille at vi ofte ikke engang ønsker å høre den, og vi fyller livene våre med aktiviteter og ting i håp om at denne loven forsvinner. Men Bibelen understreker denne loven om synd og død for å få vår oppmerksomhet til å fokusere på kuren som er enkel og kraftig.

23 For den lønn som synden gir, er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.

Romerne 6:23

Livets gode nyheter

Det lille ordet ‘men’ viser at retningen til budskapet er i ferd med å endre retning, til evangeliets gode nyheter – kuren. Det viser både Guds godhet og kjærlighet.

For syndens lønn er døden, men det som er gitt av Gud, er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre (Rom 6:23)

Evangeliets gode nyhet er at ofringen av Jesu død er tilstrekkelig til å bygge bro over denne adskillelsen mellom oss og Gud. Vi vet dette fordi tre dager etter sin død stod Jesus opp kroppslig og ble levende igjen i en fysisk oppstandelse. Det finnes historisk, overbevisende bevis for detteAbrahams offer og offeret fra det jødiske påsken utførte profetisk Jesu kommende offer. Gud planla disse tegnene som pekte på Jesus for å hjelpe oss å finne kuren.

Jesus var et menneske som levde et syndfritt liv. Derfor kan han ‘røre’ både menneske- og gudssiden og spenne over gapet som skiller Gud og mennesker. Han er en bro til livet som diagrammet illustrerer.

Jesus er broen som spenner over kløften mellom Gud og mennesker

Gitt som gave, ikke opptjent ved fortjeneste

Legg merke til måten Gud tilbyr oss dette på. Han tilbyr det som en … ‘ gave’. Tenk på gaver. Uansett hva gaven er, hvis det virkelig er en gave er det noe du ikke jobber for og som du ikke tjener på fortjeneste. Hvis du tjente den ville gaven ikke lenger være en gave – den ville vært en lønn! På samme måte kan du ikke fortjene eller gjøre deg fortjent til Jesu offer. Den er gitt til deg som gave. Så enkelt er det.

Og hva er gaven? Det er ‘ evig liv ‘. Det betyr at Gud har opphevet synden som førte deg og meg til døden. Jesu livsbro gjør oss i stand til å koble oss på nytt med Gud og motta liv – som varer evig. Gud elsker deg og meg så mye. Det er så kraftig.

Gaven mottatt

Så hvordan krysser vi denne livsbroen som Jesus gir oss i gave? Igjen, tenk på gaver. Hvis noen gir deg en gave er det noe du ikke jobber for. Men for å få noen fordel av gaven må du “motta” den. Hver gang en gave tilbys til en mottaker er det bare to alternativer. Enten av mottakerne nekter gaven («Nei takk») eller mottar den («Takk for gaven. Jeg tar den»). På samme måte må du motta denne gaven som Jesus tilbyr for å dra nytte av den. Du kan ikke bare tro, studere, meditere på det eller forstå det. Den neste figuren illustrerer dette mens vi ‘går’ på broen ved å vende oss til Gud og motta hans gave som tilbys oss.

Jesu offer er en gave som hver enkelt av oss må velge å motta

Så hvordan mottar vi denne gaven? Bibelen sier det

12 Det er jo ingen forskjell på jøde og greker; de har alle den samme Herre, som er rik nok for alle som påkaller ham;

Romerne 10:12

Legg merke til at dette løftet er for “alle”. Siden han gjenoppstod fra graven, er Jesus i live selv nå og han er ‘Herre’. Så hvis du kaller på ham, vil han høre og gi gaven til deg. Du roper til ham og spør ham – ved å ha en samtale med ham. Kanskje du aldri har gjort dette. Nedenfor er en bønn som kan veilede deg. Det er ikke en magisk sang. De spesifikke ordene som brukes gir den ikke makt. Det er den tilliten som Abraham hadde som vi setter til ham for å gi oss denne gaven. Når vi stoler på ham, vil han høre oss og svare. Evangeliet er mektig, og likevel så enkelt. Følg gjerne denne veiledningen hvis du finner den nyttig.

Kjære Herre Jesus. Jeg forstår at med mine synder er jeg skilt fra Gud. Selv om jeg kan prøve hardt, vil ingen innsats og ofre fra min side bygge bro over denne separasjonen. Men jeg forstår at din død var et offer for å vaske bort alle mine synder. Jeg tror at du gjenoppstod fra graven etter ditt offer, så jeg vet at ditt offer var tilstrekkelig. Jeg ber deg om å rense meg fra mine synder og bygge bro til Gud slik at jeg kan få evig liv. Jeg ønsker ikke å leve et liv slavebundet til synd, så vær så snill å fri meg fra synd. Takk, Herre Jesus, for at du gjorde alt dette for meg, og vil du også nå fortsette å veilede meg i livet mitt slik at jeg kan følge deg som min Herre.

Amen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *