Skip to content
Home » Den endelige nedtellingen – lovet i begynnelsen

Den endelige nedtellingen – lovet i begynnelsen

  • by

Vi har sett på hvordan menneskeheten falt fra deres første opprettet stat. Bibelen forteller oss at Gud hadde en plan basert på et løfte gitt i begynnelsen av historien.

Bibelen – virkelig et bibliotek

© Jorge Royan / www.royan.com.ar / CC BY-SA 3.0

Først noen fakta om Bibelen. Bibelen er en samling bøker, skrevet av mange forfattere. Det tok mer enn 1500 år å skrive alle disse bøkene fra start til slutt. Dette gjør Bibelen mer som et bibliotek og skiller den fra andre store bøker. Hvis bare en forfatter, eller en gruppe som kjente hverandre, skrev Bibelens bøker, ville dens enhet ikke overraske oss. Men hundrevis og til og med tusenvis av år skiller de forskjellige forfatterne av Bibelen. Disse forfatterne kommer fra forskjellige land, språk og sosiale posisjoner. Men deres budskap og spådommer har sammenheng med hverandre og historiens fakta som er registrert utenfor Bibelen.  De eldste kopiene av bøkene fra Det Gamle Testamente (bøkene før Jesus) som fortsatt eksisterer i dag er fra 200 f.Kr.. Eksisterende kopier av Det Nye Testamente er fra 125 e.Kr og senere.

Evangeliets løfte i hagen

Vi ser helt i begynnelsen av Bibelen et eksempel på hvordan Bibelen spår inn i fremtiden. Selv om den registrerer begynnelsen, ble den skrevet med slutten i tankene. Her ser vi et løfte når Gud konfronterer Satan (hvem var i form av en slange) med en gåte like etter at han skapte Menneskehetens Fall.

15 Og jeg vil sette fiendskap mellem dig og kvinnen og mellem din ætt og hennes ætt; den skal knuse ditt hode, men du skal knuse dens hæl.

1 Mosebok 3:15

Du kan se at dette er profetisk ved “vilje” som gjentas i fremtidig tid. Teksten identifiserer spesifikt fem forskjellige tegn. De er:

  1. Jeg = Gud
  2. du = slange eller Satan
  3. Kvinnen
  4. Kvinnens avkom
  5. Avkom av slange eller Satan

Løftet forutsier hvordan disse karakterene vil forholde seg i fremtiden. Diagrammet illustrerer deres fremtidige forhold.

Forhold mellom karakterene i løftet

Det står ikke hvem ‘kvinnen’ er. Men Gud vil få både Satan og kvinnen til å få hvert sitt ‘avkom’. Det vil være “fiendskap” eller hat mellom disse avkom og mellom kvinnen og Satan. Satan vil «slå hælen» på kvinnens avkom. Men kvinnens avkom vil ‘knuse hodet’ til Satan.

Hvem er avkommet? – en ‘han’

Vi har gjort noen observasjoner, nå for noen fradrag. Fordi “avkommet” til kvinnen er en “han”, kan vi forkaste noen muligheter. 

Som “han” er ikke avkommet en “hun” og kan derfor ikke være en kvinne. 

Som en “han” er ikke avkommet et “de”. Dette utelukker en gruppe mennesker, eller en rase, eller et lag eller en nasjon. På forskjellige tidspunkter og på forskjellige måter har folk trodd at en “de” ville løse problemet til den menneskelige situasjonen. Men avkommet, som er en ‘han’, er ikke en gruppe mennesker, enten det er en nasjon eller de av en religion som i hinduer, buddhister, kristne eller muslimer.

Som en “han” er avkommet en person og ikke et “det”. Avkommet er ikke en filosofi, lære, et politisk system eller en religion – siden alt dette er “det er”. En “det” som disse ville ha vært vårt foretrukne valg for å fikse korrupsjon siden folk alltid tenker opp nye systemer og religioner. Gud hadde noe annet i tankene – en “han” – et enkelt mannlig menneske. Denne ‘han’ ville knuse Satans hode.

Legg merke til hva som er ikke sa. Gud sier ikke at dette avkommet skal komme fra kvinnen og mannen, men bare fra kvinnen. Dette er spesielt uvanlig siden Bibelen nesten alltid registrerer bare sønnene som kommer gjennom fedre. Noen ser på Bibelen som sexistisk fordi den bare registrerer fedre til sønner. Men her er det annerledes – det er ikke noe løfte om et avkom (en ‘han’) som kommer fra en mann. Det står bare at det skal komme et avkom fra kvinnen, uten å nevne en mann.

En mye senere profet bygger på det løftet

Hundrevis av år senere la en profet fra Det Gamle Testamente til følgende:

14 Derfor skal Herren selv gi eder et tegn: Se, en jomfru blir fruktsommelig og føder en sønn, og hun gir ham navnet Immanuel[a].

Esaias 7:14, 750 fvt

Mer enn 700 år etter Jesaja, Jesus ble født (Det Nye Testamente sier) fra en jomfru – oppfyller Jesaja. Men er dette skriftstedet som forutser Jesus selv så tidlig – helt i begynnelsen av menneskehetens historie? Dette passer med avkommet som en ‘han’, ikke en ‘hun’, ‘de’ eller ‘det’. Med det perspektivet, hvis du leser gåten er det fornuftig.

Jesus født i Betlehem i Judea
Internet Archive Bestill Images, Ingen begrensninger, fra Wikimedia Commons

“Slå hælen”??

Men hva betyr det at slangen ville slå ‘hælen sin’? Ett år jobbet jeg i jungelen i Kamerun. Vi måtte bruke tykke gummistøvler i den fuktige varmen fordi slangene lå i det lange gresset og slo foten din – hælen din – og drepte deg. Etter den jungelopplevelsen ga det mening for meg. ‘Han’ ville ødelegge Satan, slangen. Men “han” ville bli drept i prosessen. Det varsler om seier vunnet via Jesu offer.

‘Kvinnen’ – en dobbel betydning

Så hvis dette løftet i begynnelsen gjelder Jesus, ville kvinnen være jomfruen som fødte ham – Maria. Men det er en annen betydning. Legg merke til hvordan en annen gammeltestamentlig profet refererer til Israel.

17 Og jeg vil ta Ba’alenes navn bort fra hennes munn, og de skal ikke mere nevnes ved navn. 18 Og jeg vil den dag gjøre en pakt for dem med markens dyr og himmelens fugler og jordens kryp; og bue og sverd og krig vil jeg sønderbryte og utrydde av landet, og jeg vil la dem bo i trygghet. 19 Og jeg vil trolove mig med dig for evig tid; jeg vil trolove mig med dig i rettferdighet og rett, i miskunhet og barmhjertighet, 20 og jeg vil trolove mig med dig i trofasthet, og du skal kjenne Herren.

Hoseas 2:17-20. 800 fvt

Israel blir i Bibelen referert til som Herrens kone – en kvinne. Så, den siste boken i Bibelen, beskriver en konflikt som denne kvinnen vil gå gjennom med sin fiende

Jeg så en kvinne kledd med … en krone med tolv stjerner på hodet. Hun var gravid, og hun ropte på grunn av fødselssmerter og smerten ved å føde.

Så … så jeg en stor rød drage … foran kvinnen da hun skulle føde, klar til å sluke babyen hennes så snart den ble født.

Hun fødte en sønn som skulle styre alle nasjoner med en jernstav. …

Denne store dragen – den eldgamle slangen kalt djevelen, eller Satan, den som forfører hele verden – ble kastet ned til jorden med alle sine engler …

12 Og et stort tegn blev sett i himmelen: en kvinne, klædd med solen, og månen under hennes føtter, og på hennes hode en krone av tolv stjerner,

og hun var fruktsommelig og skrek i barnsnød og fødsels-veer. Og et annet tegn blev sett i himmelen, og se, en stor ildrød drage, som hadde syv hoder og ti horn, og på sine hoder syv kroner, og dens stjert drog tredjedelen av himmelens stjerner med sig og kastet dem på jorden. Og dragen stod foran kvinnen som skulde føde, for å sluke hennes barn når hun hadde født. Og hun fødte et guttebarn, som skal styre alle hedningene med jernstav; og hennes barn blev bortrykket til Gud og til hans trone. Og kvinnen flydde ut i ørkenen, hvor hun har et sted som er gjort i stand til henne av Gud, forat de der skulde gi henne hennes føde i tusen to hundre og seksti dager. Og det blev en strid i himmelen: Mikael og hans engler tok til å stride mot dragen, og dragen stred, og dens engler. Men de maktet det ikke, heller ikke blev deres sted mere funnet i himmelen. Og den store drage blev kastet ned, den gamle slange, han som kalles djevelen og Satan, han som forfører hele jorderike; han blev kastet ned på jorden, og hans engler blev kastet ned med ham. 10 Og jeg hørte en høi røst i himmelen si: Fra nu av tilhører frelsen og styrken og riket vår Gud, og makten hans salvede; for våre brødres anklager er kastet ned, han som anklaget dem for vår Gud dag og natt. 11 Og de har seiret over ham i kraft av Lammets blod og det ord de vidnet; og de hadde ikke sitt liv kjært, like til døden. 12 Derfor fryd eder, I himler, og I som bor i dem! Ve jorden og havet! for djevelen er faret ned til eder i stor vrede, fordi han vet at han bare har en liten tid. 13 Og da dragen så at den var kastet ned på jorden, forfulgte den kvinnen som hadde født gutten.

14 Og den store ørns to vinger blev gitt til kvinnen forat hun skulde flyve ut i ørkenen til sitt sted, hvor hun får sin føde en tid og tider og en halv tid, borte fra slangens åsyn.

15 Og slangen sprutet av sin munn vann som en elv efter kvinnen, for å rive henne bort med elven; 16 men jorden kom kvinnen til hjelp, og jorden åpnet sin munn og slukte elven som slangen sprutet av sin munn. 17 Og dragen blev vred på kvinnen og drog avsted for å føre krig mot de andre av hennes ætt, dem som holder Guds bud og har Jesu vidnesbyrd.

Apenbaring 12:1-17, 90 e.Kr

Siden Jesus var jøde, er han det samtidig avkom av Maria, kvinnen, og Israel, kvinnen. Løftet gikk i oppfyllelse begge veier. De gammel slange er i fiendskap med Israel, ‘kvinnen’, og har erklært krig mot henne. Dette forklarer de unike problemene som jøder har lidd gjennom sin lange historie, og det ble spådd helt i begynnelsen.

Slangens avkom?

Men hvem er dette Satans avkom? I den siste boken i Bibelen, mange sider og tusenvis av år etter løftet i XNUMX. Mosebok, forutsier en kommende person. Legg merke til beskrivelsen:

Det dyr du så, var og er ikke, og det skal stige op av avgrunnen og fare bort til undergang; og de som bor på jorden, de hvis navn ikke, fra verdens grunnvoll blev lagt, er skrevet i livsens bok, skal undre sig når de ser at dyret var og ikke er og skal komme igjen. Her gjelder det vett som har visdom. De syv hoder er syv fjell, som kvinnen sitter på,

Apenbaring 17:8-9, skrevet av Johannes ca 90 e.Kr

Dette beskriver en kamp mellom kvinnens avkom og Satans avkom. Men det blir først avslørt i løftet om XNUMX. Mosebok, helt i begynnelsen av Bibelen, med detaljene fylt ut senere. Nedtellingen til en siste konkurranse mellom Satan og Gud startet for lenge siden i hagen. Det kan nesten få deg til å tro at historien egentlig er Historien Sin.

Den bibelske beretningen fortsetter

Dramaet den dagen slutter ikke med dette løftet. Gud flytter videre til kle dem, et trekk full av symbolsk betydning.

Den bibelske beretningen forteller så kataklysmisk flom som ødela nesten hele menneskeheten, etterfulgt av opprinnelsen til forskjellige språk og raser. Etter disse hendelsene tok Gud sitt første skritt for å fullføre dette løftet ovenfor. Det gjorde han ved kaller en mann til å dra på en lang reise.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *