Skip to content
Home » Hvorfor skapte en god Gud en dårlig djevel?

Hvorfor skapte en god Gud en dårlig djevel?

  • by

Bibelen sier at det var djevelen (eller Satan) i form av en slange som fristet Adam og Eva til å synde og førte til deres fall. Men dette spør et viktig spørsmål: Hvorfor skapte Gud en “dårlig” djevel (som betyr ‘motstander’) for å ødelegge Hans gode skaperverk?

Lucifer – Den skinnende

Faktisk sier Bibelen at Gud skapte en mektig, intelligent og vakker ånd som var den fremste blant alle engler. Han het Lucifer (som betyr ‘Den skinnende”) – og han var veldig god. Men Lucifer hadde også en vilje som han kunne velge fritt med. Et avsnitt i Jesaja 14 viser valget han tok:

Hvordan du har falt fra himmelen,
morgenstjerne, morgengryets sønn!
Du er kastet ned til jorden,
du som en gang la nasjonene ned!
Du sa i ditt hjerte,
Jeg vil stige opp til himmelen;
Jeg vil heve tronen min
over Guds stjerner;
Jeg vil sitte tronet på forsamlingsfjellet,
på nordens ytterste høyder.
Jeg vil stige opp over toppen av skyene;
Jeg vil gjør meg selv som den Høyeste.”

Jesaja 14: 12-14

Lucifer, som Adam, sto overfor en avgjørelse. Han kunne akseptere at Gud var Gud, eller han kunne velge å være sin egen ‘gud’. Hans gjentatte “jeg vil” viser at han valgte å trosse Gud og erklære seg for å være ‘Den høyeste’. 

En passasje i Esekiel gir en parallell beskrivelse av Lucifers fall:

Du var i Eden, Guds hage.
… Jeg ordinerte og salvet deg
som den mektige englevokteren.
Du hadde tilgang til Guds hellige fjell
og gikk blant ildsteinene.
«Du var ulastelig i alt du gjorde
fra dagen du ble skapt
inntil den dagen det onde ble funnet i deg.
… og du syndet.
Så jeg forviste deg i skam
fra Guds fjell.
Jeg utviste deg, o mektige vokter,
fra din plass blant ildsteinene.
Hjertet ditt var fylt av stolthet
på grunn av all din skjønnhet.
Din visdom ble ødelagt
av din kjærlighet til prakt.
Så jeg kastet deg i bakken.

Ezekiel 28: 13-17

Lucifers skjønnhet, visdom og kraft – alle de gode tingene skapt i ham av Gud – førte til stolthet. Hans stolthet førte til hans opprør, men han mistet aldri noe av sin kraft og evner. Han leder nå et kosmisk opprør mot sin Skaper for å se hvem som skal være Gud. Strategien hans var å verve menneskeheten til å slutte seg til ham. Han gjorde det ved å friste dem til det samme valget som han tok: bli autonome fra Gud og trosse ham. Hjertet til Adams fristelse var det samme som Lucifers. Det ble bare presentert annerledes. De valgte begge å være “gud” for seg selv.

Satan – arbeider gjennom andre

Passasjen i Jesaja taler til ‘Kongen av Babylon’ og Esekiel-teksten taler til ‘Kongen av Tyrus’. Men fra beskrivelsene er det tydelig at de ikke snakker til mennesker. «Jeg vil» i Jesaja beskriver en som er kastet til jorden som straff for å ville plassere sin trone over Guds. Passasjen i Esekiel tar for seg en ‘englevokter’ som en gang flyttet i Eden og ‘Guds fjell’. Satan (eller Lucifer) setter seg ofte bak eller gjennom noen andre. I 1. Mosebok taler han gjennom slangen. I Jesaja hersker han gjennom Babylons konge, og i Esekiel eier han kongen av Tyrus.

Hvorfor gjorde Lucifer opprør mot Gud?

Men hvorfor ønsket Lucifer å utfordre den allmektige og allvitende Skaperen? En del av å være “smart” er å vite om du kan beseire motstanderen eller ikke. Lucifer kan ha makt, men det ville fortsatt være utilstrekkelig til å beseire Skaperen sin. Hvorfor tape alt for noe han ikke kunne vinne? Jeg ville tro at en ‘smart’ engel ville ha erkjent sine begrensninger mot Gud – og holdt tilbake sitt opprør. Så hvorfor gjorde han ikke det? 

Men tenk på at Lucifer bare kunne tro at Gud var hans allmektige skaper ved tro – det samme som for oss. Bibelen antyder at Gud skapte engler under skapelsesuken. For eksempel, en passasje i Job forteller oss:

Så talte Herren til Job ut av stormen. Han sa:…

Job 38: 1

«Hvor var du da jeg la jordens grunnvoller?
    Fortell meg, hvis du forstår.

Job 38: 4

…mens morgenstjernene sang sammen
    og alle englene ropte av glede?

Job 38: 7

Tenk deg at Lucifer ble skapt, og ble sansende under skapelsesuken, et sted i universet. Alt han vet er at nå eksisterer han og er selvbevisst. Også et annet vesen krav at han har skapt Lucifer og universet. Men hvordan vet Lucifer at denne påstanden er sann? Kanskje hadde denne såkalte skaperen dukket opp i stjernene rett før Lucifer dukket opp. Siden denne ‘skaperen’ kom tidligere på scenen, var han (kanskje) kraftigere og (kanskje) mer kunnskapsrik enn Lucifer. Men så igjen kanskje ikke. Kanskje både han og “skaperen” bare dukket opp samtidig. Lucifer kunne bare akseptere Guds ord til ham om at han hadde skapt ham, og at Gud selv var evig og uendelig. Men i sin stolthet valgte han å tro på fantasien sin i stedet.

Guder i våre sinn

Kanskje du tviler på at Lucifer kunne tro at både han og Gud (og de andre englene) nettopp ‘poppet’ inn i eksistensen. Men dette er samme grunntanken bak den siste tenkningen innen moderne kosmologi. Det var en kvantesvingning av ingenting, og ut av denne fluktuasjonen dukket universet opp. Det er essensen av moderne kosmologiteorier. I bunn og grunn må alle – fra Lucifer til Richard Dawkins og Stephen Hawkings til deg og meg – bestemme av tro om universet er selvstendig eller ble skapt og opprettholdt av en skapergud.

Med andre ord, å se er ikke å tro. Lucifer hadde sett og snakket med Gud. Men han måtte likevel akseptere ‘ved tro’ at Gud hadde skapt ham. Mange sier at hvis Gud bare ville ‘vise seg’ for dem, så ville de tro. Men i Bibelen så og hørte mange mennesker Gud – men tok ham likevel ikke på ordet. “Å se” alene resulterte aldri i tillit. Spørsmålet var om de ville akseptere og stole på Hans ord om seg selv. Lucifers fall er i samsvar med dette.

Hva gjør djevelen i dag?

Så ifølge Bibelen skapte ikke Gud en ‘dårlig djevel’, men et vakkert, mektig og intelligent englevesen. I stolthet ledet han et opprør mot Gud – og ved å gjøre det ble han korrumpert. Likevel beholder han sin opprinnelige prakt. Du, jeg og hele menneskeheten har blitt en del av slagmarken i denne konkurransen mellom Gud og hans ‘motstander’ (djevelen). Strategien til djevelen handler ikke om å bære skumle svarte kapper som ‘Black Riders’ i Lord of the Rings. Han legger heller ikke onde forbannelser over oss. I stedet søker han å lure oss fra innløsning som Gud har oppnådd i død og oppstandelse av Jesus. Som Bibelen sier:

Satan selv gir seg ut som en lysets engel. Det er derfor ikke overraskende om hans tjenere også gir seg ut som rettferdighetens tjenere.

2. Korinterne 11: 14-15

Fordi Satan og sine tjenere kan utstille seg som “lys” blir vi lettere lurt. Kanskje er det derfor evangeliet alltid ser ut til å stride mot våre instinkter og mot alle kulturer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *