Skip to content
Home » Væren i den gamle dyrekretsen

Væren i den gamle dyrekretsen

  • by

Væren er den åttende konstellasjonen av Dyrekretsen og konkluderer med Dyrekretsenheten og avslører resultatene for oss fra den Kommende seier. Væren er bildet av en vær livlig og frisk med hodet høyt. I dagens horoskop er du en Væren hvis du er født mellom 21. mars og 20. april. Så, i denne moderne astrologihoroskoplesingen av den eldgamle dyrekretsen, følger du horoskoprådene for Væren for å finne kjærlighet, lykken, rikdom, helse og få innsikt i din personlighet.

Men hva mente Væren først?

Vær advart! Hvis du svarer på dette, åpner du horoskopet ditt på uventede måter, og sende deg ut på en annen reise enn du hadde tenkt da du bare sjekket horoskoptegnet ditt …

Jomfruen vi så at Bibelen sier at Gud skapte stjernetegnene som tegn fra menneskehetens begynnelse. I denne eldgamle historien fra stjernene var hvert kapittel for alle mennesker. Så selv om du ikke er en Væren i moderne horoskopforstand, er den eldgamle astrologihistorien om Væren verdt å vite.

Konstellasjon Væren i stjernene

Her er stjernene som danner Væren. Kan du se noe som ligner en vær (hansau) med hodet høyt på dette bildet?

Væren Stjernekonstellasjon på himmelen

Selv å forbinde stjernene i Væren med linjer gjør ikke væren åpenbar. Så hvordan fant tidlige astrologer opp en levende vær fra disse stjernene?

Væren Konstellasjon med stjerner forbundet med linjer

Men dette tegnet går tilbake så langt vi kjenner i menneskets historie. Her er dyrekretsen i Dendera tempelkomplekset i Egypt som er mer enn 2000 år gammelt, med Væren sirklet i rødt.

Væren i den gamle egyptiske dyrekretsen i Dendera Tempelet

Nedenfor er tradisjonelle bilder av Væren som astrologi har brukt så langt tilbake som vi kjenner.

Hva er meningen med Væren?

Hva er betydningen for deg og meg?

Væren Astrologi Konstellasjon Bilde
Klassisk Væren Dyrekretsbilde

Opprinnelig betydning av Væren

Med Steinbukken geitefronten hadde dødd så fiskene kunne leve. Men Bandet av Fiskene holdt fortsatt fiskene. Det gjenstår en binding til fysisk forfall og død. Vi lever gjennom mange problemer, blir gamle og dør! Men vi har et stort håp om en fysisk oppstandelse. Værens fremre ben som strekker seg til Fiskebåndet avslører hvordan dette vil skje. En utrolig ting skjedde med den Geiten (Steinbukken) som døde. Bibelen beskriver det slik:

Og jeg så midt imellem tronen og de fire livsvesener og de eldste et lam stå der, likesom slaktet, og det hadde syv horn og syv øine, det er de syv Guds ånder som er sendt ut over all jorden. Og det kom og tok den av hans høire hånd som satt på tronen. Og da det tok boken, falt de fire livsvesener og de fire og tyve eldste ned for Lammet, hver med sin harpe og med gullskåler, fulle av røkelse, som er de helliges bønner, og de synger en ny sang og sier: Verdig er du til å ta boken og åpne seglene på den, fordi du blev slaktet og med ditt blod kjøpte oss til Gud av hver stamme og tunge og folk og ætt, 10 og gjorde dem til et kongerike og til prester for vår Gud, og de skal være konger på jorden!

11 Og jeg så, og jeg hørte en røst av mange engler omkring tronen og livsvesenene og de eldste, og tallet på dem var ti tusen ganger ti tusen og tusen ganger tusen, 12 og de sa med høi røst: Verdig er Lammet, som er slaktet, til å få makt og rikdom og visdom og styrke og ære og pris og velsignelse! 13 Og hver skapning som er i himmelen og på jorden og under jorden og på havet, og alt det som er i dem, hørte jeg si: Ham som sitter på tronen, og Lammet tilhører velsignelsen og æren og prisen og styrken i all evighet. 14 Og de fire livsvesener sa: Amen! Og de eldste falt ned og tilbad.

Apenbaring 5:6-14

Væren – Lammet i live!

Den fantastiske nyheten, planlagt fra begynnelsen av menneskehetens historie, er at Lammet, selv om det er slaktet, har blitt levende igjen. Hvem var lammet som ble drept? Døperen Johannes, tenker tilbake på Abrahams offer, sa om Jesus

29 Dagen efter ser han Jesus komme til sig og sier: Se der Guds lam, som bærer verdens synd!

Johannes 1:29

Jesus sto opp fra de døde tre dager etter hans korsfestelse. Førti dager senere, etter å ha vært sammen med disiplene, sier Bibelen at han steg opp til himmelen. Så Lammet er i live og i himmelen – akkurat som Væren avslører.

Senere i dette samme synet så Johannes:

Derefter så jeg, og se, en stor skare, som ingen kunde telle, av alle ætter og stammer og folk og tunger, som stod for tronen og for Lammet, klædd i lange hvite kjortler, og med palmegrener i sine hender;

10 og de ropte med høi røst og sa: Frelsen tilhører vår Gud, han som sitter på tronen, og Lammet!

Apenbaring 7:9-10

Dette er folkemengdene, symbolisert med fiskene av Fiskene, som har kommet til Lammet. Men nå er forfallets og dødens bånd brutt. Væren har brutt båndene som holder fiskene til Fiskene. De har mottatt frelsens fylde og evig liv.

Væren horoskop i skriftene

‘Horoskop’ er basert på det greske ordet ‘Horo’ (time) og Bibelen markerer mange viktige timer. Vi har lest de viktige «timene» fra Jomfruen til Fiskene i skriftene. Men det er det andre greske ordet i horoskop – skopus (σκοπός) – som får frem Værlesingen.  Skopus midler å se påtenke på eller vurdere. Væren forestiller det evige Guds lam og gir dermed ingen definitiv tidsperiode å fokusere på. Snarere blir vi oppfordret til å vurdere væren selv.

ikke gjør noget av trettesyke eller lyst til tom ære, men i ydmykhet akter hverandre høiere enn eder selv, og ikke ser hver på sitt eget, men enhver også på andres beste. La dette sinn være i eder, som og var i Kristus Jesus, han som, da han var i Guds skikkelse, ikke aktet det for et rov å være Gud lik, men av sig selv gav avkall på det og tok en tjeners skikkelse på sig, idet han kom i menneskers lignelse, og da han i sin ferd var funnet som et menneske, fornedret han sig selv, så han blev lydig inntil døden, ja korsets død. Derfor har og Gud høit ophøiet ham og gitt ham det navn som er over alt navn, 10 så at i Jesu navn skal hvert kne bøie sig, deres som er i himmelen og på jorden og under jorden, 11 Og hver tunge bekjenne at Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære.

Filippenserne 2:3-11

Det er ingen time som avgrenser Væren. Men Væren har gått gjennom distinkte grader av herlighet. Vi ser ham først i Guds natur (eller form). Han planla helt fra begynnelsen av å være tjener ved å bli et menneske og dø.  Jomfruen kunngjorde denne nedstigningen til ‘menneskelig likhet’ og Steinbukken uttrykte sin lydighet til døden. Men døden var ikke slutten – den kunne ikke holde ham, og nå er Væren opphøyet i himmelen, levende og har ansvaret. Det er fra denne høye autoriteten og kraften Væren utfører den siste enheten av Dyrekretsen, som begynner med Tyren. Ikke lenger tjeneren, Han forbereder seg på å komme i Dom for å beseire sin fiende, som Skytten av den gamle historien til dyrekretsen forutsier.

Din Væren Horoskoplesing

Vi kann bruke Værens horoskoplesingen på denne måten:

Væren erklærer at morgenens lysstyrke kommer etter den mørke natten. Livet har en måte å bringe den mørke natten til deg. Du kan bli fristet til å gi opp, slutte eller nøye deg med noe mindre enn det du er laget for. For å finne motstandskraften til å fortsette må du se forbi omstendighetene og situasjonen din. Du må se din endelige skjebne.

Du gjør det ved å spesifisere Væren. Hvis du tilhører Væren, vil du ri på frakken hans, og han er på det høyeste stedet, og han vil ta deg med seg dit. For hvis, mens du var Guds fiende, ditt forhold til ham ble gjenopprettet gjennom Steinbukken-offeret, hvor mye mer vil du, som nå er forenlig med ham, bli frelst gjennom Værens liv? Det er bare det at du må følge hans vei, og hans vei gikk ned før den gikk opp – så din må også.

Hvordan fortsette? Gled deg alltid over Værens liv. Jeg sier det igjen: Gled dere! La din mildhet være tydelig i alle dine relasjoner. Væren er nær. Ikke vær bekymret for noe, men i enhver situasjon, ved bønn og begjæring, med takk, bring dine forespørsler til Gud. Og Guds fred, som går utover din forstand, vil vokte deres hjerter og tanker i Ramen. Til slutt, alt som er sant, hva som er edelt, hva som er rett, alt som er rent, hva som er vakkert, alt som er beundringsverdig – hvis noe er utmerket eller prisverdig – tenk på slike ting.

Lammets gjenkomst

Dette avslutter den andre enheten i den gamle dyrekretsen som fokuserte på fordelene gitt til de som mottar fruktene av Jesus seier (Lammet). Hvorfor ikke motta hans livsgave?

Den siste enheten, kapittel 9-12 i historien om dyrekretsen, fokuserer på hva som skjer når Væren kommer tilbake – som han lovet. Dette er forkynt i det samme synet av Lammet da Johannes så:

16 og de sier til fjellene og hamrene: Fall over oss og skjul oss for hans åsyn som sitter på tronen, og for Lammets vrede!

Apenbaring 6:16

I den gamle dyrekretsen vises dette i Taurus. Se Jomfruen for å begynne historien om dyrekretsen. 

For å gå dypere inn i den skrevne historien om Væren, se:

Last ned PDF av Zodiac-kapitlene som en bok

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *