Skip to content
Home » Tegnet til Olivengrenen: Den døde stubben gjenfødt

Tegnet til Olivengrenen: Den døde stubben gjenfødt

  • by

Jesus hadde kritikere som stilte spørsmål ved hans autoritet. Han ville svare dem ved å peke på profetene som kom før, og hevdet at de forutså livet hans. Her er ett eksempel på at Jesus sa til sine kritikere:

39 I ransaker skriftene, fordi I tenker at i dem har I evig liv, og det er de som vidner om mig;

Johannes 5:39

Med andre ord, Jesus hevdet at han ble profetert i Det Gamle Testamente, som gikk foran ham i hundrevis av år. De Gamle Testamentets profeter hevdet at Gud inspirerte deres skrifter. Siden ingen mennesker kan forutsi hundrevis av år inn i fremtiden med sikkerhet, hevdet Jesus dette som bevis for å sjekke om han virkelig hadde kommet som Guds plan eller ikke. Vi kan bruke denne testen til å se om Gud eksisterer og om Han taler. Det Gamle Testamente, uforandret og før-datert Jesus i hundrevis av år, er tilgjengelig for oss å undersøke og vurdere det samme spørsmålet selv.

Først litt gjennomgang. De begynnelsen av Det Gamle Testamente antydet Jesu komme. Så Abrahams ofring forutsa stedet der Jesus skulle ofres mens den Påsken forutsa den dagen i året det skulle inntreffe. Det så vi Salme 2 innviet tittelen ‘Kristus’ å forutsi en kommende konge. Men det endte ikke der. Senere profeter fremmet ytterligere profetiske temaer. Jesaja (750 f.v.t.) begynte et tema som senere profeter utviklet – det som kommer Olivengrenen.

Jesaja og Olivengrenen

Figuren nedenfor viser Jesaja i en historisk tidslinje med noen andre forfattere fra Det Gamle Testamente.

Jesaja vist i historisk tidslinje. Han levde i perioden med Davids kongelige dynasti

Tidslinjen viser at Jesaja skrev boken sin i perioden til Davids kongelige dynasti (1000–600 fvt). På den tiden (ca 750 FVT) var dynastiet og kongeriket korrupt. Jesaja ba om at kongene skulle vende tilbake til Gud og Moselovens praksis og ånd. Men Jesaja visste at Israel ikke ville omvende seg. Så han profeterte også hennes ødeleggelse og avslutningen av det kongelige dynastiet.

Han brukte en spesifikk metafor, eller bilde, for det kongelige dynastiet, og avbildet det som et stort tre. Dette treet hadde ved roten Isai, faren til Kong David. På Isai begynte dynastiet med David, og fra hans etterfølger, Salomo, fortsatte treet å vokse og utvikle seg.

Bildet Jesaja brukte av dynastiet som et tre

Først et tre … så en stubbe … så en olivengren

Jesaja skrev at Gud snart ville felle dette ‘tre’-dynastiet og redusere det til en stubbe. Her er måten han begynte på bildet av treet som han deretter forvandlet til gåten om en stubbe og Olivengren:

11 Men en kvist skal skyte frem av Isais stubb, og et skudd fra hans røtter skal bære frukt. Og Herrens Ånd skal hvile over ham, visdoms og forstands Ånd, råds og styrkes Ånd, den Ånd som gir kunnskap om Herren og frykt for ham.

Esaias 11:1-2
Dynastiet avbildet som en stump av Isai – faren til David

Fellingen av dette ‘treet’ skjedde omtrent 150 år etter Jesaja, rundt 600 FVT. Så erobret babylonerne Jerusalem og dro folket i eksil (den røde perioden i tidslinjen ovenfor). Isai var faren til Kong David, og det samme var roten til Davids dynasti. ‘Isai-stubben’ var derfor en metafor for den kommende knusingen av Davids dynasti.

Olivengrenen: En kommende ‘ham’ fra David som besitter visdom

Skyt fra den døde stubben til Isai

Men denne profetien så også ut videre inn i fremtiden enn bare å felle kongene. Jesaja spådde at ‘stubben’ ville se død ut, slik stubber gjør. Likevel en dag i en lang fremtid en skyte, kjent som Olivengrenen, ville dukke opp fra den stubben. Enkelte trær har denne evnen til å sende opp skudd fra stubber. Jesaja brukte denne naturlige prosessen for å hjelpe oss å forestille oss måten Olivengrenen ville komme på. Jesaja omtaler denne Olivengrenen som en ‘ham’ så Jesaja snakker om en bestemt mann, som kommer fra Davids slekt etter dynastiets fall. Denne mannen ville ha slike kvaliteter av visdom, kraft og kunnskap at det ville være som om Guds Ånd ville hvile på ham.

Jesus … En ‘ham’ fra David som besitter visdom

Jesus oppfyller kravet om å komme ‘fra stubben til Isai’ siden Isai og David var hans forfedre. Det som gjør Jesus veldig uvanlig er visdommen og forståelsen han hadde. Hans kløkt, balanse og innsikt i møte med motstandere og disipler fortsetter å imponere både kritikere og tilhengere siden den gang. Hans kraft i evangeliene gjennom mirakler er ubestridelig. Man kan velge å ikke tro dem; men man kan ikke ignorere dem. Jesus passer til egenskapen å ha eksepsjonell visdom og kraft som Jesaja spådde en dag ville komme fra dette Olivengrenen.

Jeremia og Olivengrenen

Jesaja la ned et skilt i historien med den profetien. Men det endte ikke der. Skiltet hans er bare det første av flere skilt. Jeremia, som levde omtrent 150 år etter Jesaja, da Davids dynasti faktisk ble fallet foran øynene hans, skrev:

Se, dager kommer, sier Herren, da jeg vil la stå frem for David en rettferdig spire, og han skal regjere som konge og gå frem med visdom og gjøre rett og rettferdighet i landet. I hans dager skal Juda bli frelst, og Israel bo trygt; og dette er det navn som han skal kalles med: Herren, vår rettferdighet[a].

Jeremias 23:5-6

Jeremia utdyper Olivengrenen tema for Davids dynasti startet av Jesaja 150 år tidligere. Olivengrenen vil være en konge som regjerer. Men dette er nøyaktig det Salme 2 profeti sagt om det komme Sønn av Gud/Kristus/Messias. Kan det være at Olivengrenen og Guds Sønn er én og den samme?

Olivengrenen: Herren vår rettferdighet

Men hva er denne Olivengrenen å bli kalt? Han ville bli kalt ‘HERREN’ som også vil være ‘vår’ (det vil si oss mennesker) rettferdighet. Som vi så med Abraham, problemet for mennesker er at vi er “korrupte”, og derfor trenger vi ‘rettferdighet’. Her, i beskrivelsen Olivengrenen, antyder Jeremia at i fremtiden vil folk få det de trenger ‘rettferdighet’ ved Herren – JHWH selv. (JHWH er navnet på Gud i Det Gamle Testamente). Men hvordan skulle dette gjøres? Sakarja fyller ut flere detaljer etter hvert som han utvikler seg videre om kommende Olivengrenen. Han spår til og med navnet av Jesus – som vi ser på neste.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *