Skip to content
Home » Ødelagt (del 2) … og mangler målet

Ødelagt (del 2) … og mangler målet

  • by

Bibelen beskriver oss som ødelagt fra bildet Gud skapte oss i. Hvordan skjedde dette? Første Mosebok i Bibelen forteller om det. Kort tid etter å ha blitt laget “i Guds bilde” de første menneskene (Adam og Eva) ble testet med et valg. Bibelen beskriver deres samtale med en ‘slange’. Slangen har alltid blitt forstått å være Satan – en åndelig fiende av Gud. I Bibelen snakker Satan vanligvis gjennom noen. I dette tilfellet talte han gjennom en slange:

Internet Archive Bestill Images, Ingen begrensninger, fra Wikimedia Commons

Fristelse i hagen

Slangen var den klokeste av alle ville dyr Herren Gud hadde skapt. En dag spurte han kvinnen: “Sa Gud virkelig at du ikke må spise frukten fra noen av trærne i hagen?”

“Selvfølgelig kan vi spise frukt fra trærne i hagen,” svarte kvinnen. «Det er bare frukten fra treet midt i hagen vi ikke får spise. Gud sa: ‘Du må ikke spise det eller røre det; hvis du gjør det, vil du dø.’»

“Du vil ikke dø!” svarte slangen kvinnen. “Gud vet at øynene dine vil bli åpnet så snart du spiser det, og du vil være som Gud, kjenner både godt og ondt.»

Men slangen var listigere enn alle dyr på marken som Gud Herren hadde gjort, og den sa til kvinnen: Har Gud virkelig sagt: I skal ikke ete av noget tre i haven? Og kvinnen sa til slangen: Vi kan ete av frukten på trærne i haven; men om frukten på det tre som er midt i haven, har Gud sagt: I skal ikke ete av den og ikke røre ved den, for da skal I dø. Da sa slangen til kvinnen: I skal visselig ikke dø; for Gud vet at på den dag I eter av det, skal eders øine åpnes, og I skal bli likesom Gud og kjenne godt og ondt. Og kvinnen så at treet var godt å ete av, og at det var en lyst for øinene, og at det var et prektig tre, siden en kunde få forstand av det, og hun tok av frukten og åt; og hun gav sin mann med sig, og han åt. Da blev begges øine åpnet, og de blev var at de var nakne, og de heftet fikenblad sammen og bandt dem om livet.

1 Mosebok 3:1-7

Valget

Deres valg (og fristelsen) var at de kunne ‘bli som Gud’. Frem til dette punktet hadde de stolt på Gud for alt, men nå hadde de valget om å bli ‘som Gud’, å stole på seg selv og være sin egen gud.

I deres valg om å være autonome ble de endret. De følte skam og prøvde å dekke til. Da Gud konfronterte Adam, ga han skylden på Eva (og Gud som skapte henne). Hun ga slangen skylden. Ingen tok ansvar.

Levi Wells PrenticePD-US-utløpt, fra Wikimedia Commons

Konsekvenser av det valget

Det som startet den dagen har fortsatt fordi vi har arvet den samme uavhengige naturen. Noen misforstår Bibelen og tror den gir oss skylden for Adams dårlige valg. Den eneste skylden er Adam, men vi bor i konsekvenser av avgjørelsen hans. Vi har nå arvet denne uavhengige naturen til Adam. Vi ønsker kanskje ikke å være universets gud, men vi ønsker å være guder i våre omgivelser, atskilt fra Gud.

Dette forklarer så mye av menneskelivet: vi låser dørene våre, vi trenger politi, og vi har datapassord – for ellers vil vi stjele fra hverandre. Dette er grunnen til at samfunn til slutt kollapser – fordi kulturer har en tendens til å forfalle. Dette er grunnen til at alle former for regjering og økonomiske systemer, selv om noen fungerer bedre enn andre, bryter alle sammen til slutt. Noe med måten vi på det har gjør oss gå glipp av slik ting skal være.

Synd – til frøken

Det ordet “miss” oppsummerer situasjonen vår. Et vers fra Bibelen gir et bilde for å forstå dette bedre. Det står:

16 Blandt alle disse folk var det syv hundre utvalgte menn som var kjevhendte; av dem rammet enhver på et hår når han slynget med sten, og feilte ikke.

Dommernes 20:16

Dette beskriver soldater som var eksperter på å bruke sprettert og aldri ville gå glipp av. Ordet på hebraisk oversatt med ‘miss’ ovenfor er יַחֲטִֽא . Den er også oversatt synd gjennom Det Gamle Testamente.

National Archives and Records AdministrationPD-USGov-Militær, fra Wikimedia Commons

Soldaten tar en stein og skyter den for å treffe målet. Hvis han bommer, har han sviktet formålet. På samme måte skapte Gud oss ​​inn Bildet hans å treffe målet i hvordan vi forholder oss til ham og behandler andre. Å synde er å gå glipp av denne hensikten, eller målet, som Gud hadde til hensikt for oss.

Dette bommet-målbildet er ikke lykkelig eller optimistisk. Noen ganger reagerer folk sterkt mot Bibelens lære om synd. En universitetsstudent sa en gang til meg: «Jeg tror ikke fordi jeg ikke gjør det i likhet med hva dette sier». Men hva har “like” noe med sannhet å gjøre? Jeg liker ikke skatter, kriger eller jordskjelv – ingen gjør det – men det gjør dem ikke usanne. Vi kan ikke ignorere noen av dem. Alle systemene med lov, politi, låser og sikkerhet som vi har bygget inn i samfunnet for å beskytte oss mot hverandre, tyder på det noe er galt. I det minste bør vi vurdere denne bibelske læren om vår synd på en åpen måte.

Gud erklærer sin hjelp

Vi har et problem. Vi er korrupte fra bildet vi først ble laget i. Så nå savner vi målet når det kommer til våre moralske handlinger. Men Gud forlot oss ikke i vår hjelpeløshet. Han hadde en plan for å redde oss, og det er derfor Evangeliet betyr bokstavelig talt “gode nyheter” – fordi denne planen er den gode nyheten om at Han frelser oss. Gud ventet ikke helt til Abraham å kunngjøre denne nyheten; han kunngjorde det først i den samme samtalen med Adam og Eva. Vi ser på dette første kunngjøring om Gode Nyheter neste.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *