Skip to content
Home » Førstegrøden oppstandelse: Livet for deg

Førstegrøden oppstandelse: Livet for deg

  • by

Den jødiske festivalen Førstegrøden, er ikke så kjent som den jødiske påsken. Men Førstegrøden ble også innstiftet av Moses under Guds befaling. 3. Mosebok 23 beskriver de syv festivaler som er foreskrevet gjennom Moses. Vi har allerede sett på den jødiske påsken og Sabbat og har sett Jesus oppfyller dem på bemerkelsesverdige måter.   

Er det ikke merkelig at både Jesu korsfestelse og død skjedde nøyaktig på disse to festivalene foreskrevet 1500 år i forveien? 

Jesu korsfestelse skjedde på den jødiske påsken (dag 6) og sin hvile skjedde på sabbaten (dag 7)

Hvorfor? Hva betyr det?

De neste festivalen etter den jødiske påsken og sabbat foreskrevet av Moses for 3500 år siden var ‘Førstegrøden’. Moses ga disse instruksjonene for det.

Den hebraiske Førstegrøden festival

Og Herren talte til Moses og sa: 10 Tal til Israels barn og si til dem: Når I kommer inn i det land som jeg vil gi eder, og I høster dets grøde, da skal I komme til presten med det første kornbånd av eders høst. 11 Og han skal svinge kornbåndet for Herrens åsyn, forat Herren kan ha velbehag i eder; dagen efter sabbaten skal presten svinge det.

3. Mosebok 23:9-11

14 Og I skall ikke ete brød eller ristet eller friskt korn før den dag – før I har båret frem offeret for eders Gud; det skal være en evig lov for eder, fra slekt til slekt, i alle eders hjem.

3. Mosebok 23:14
Førstegrøden

‘Dagen etter sabbaten’ i den jødiske påsken var denne tredje hellige festivalen, Førstegrøden. Hvert år på denne dagen gikk ypperstepresten inn i det hellige tempel og tilbød den første vårens kornhøst. Det betydde starten på nytt liv etter vinteren. Det så ut til en rikelig høsting, som gjorde det mulig for folk å spise med tilfredshet og leve.

Dette var akkurat dagen etter den sabbaten da Jesus hvilte i døden. Det var søndagen i neste uke, den 16. nisan. Evangeliet forteller det som skjedde på denne dagen. Dagen da ypperstepresten gikk inn i tempelet og ofret ‘den første frukt’ av nytt liv. Se måten Førstegrøden, nå kjent som Påskedag, gir nytt liv til deg og meg som denne eldgamle festivalen profeterte på.

Jesus er oppstått fra de døde

Kvinnene ved graven

24 Men på den første dag i uken, tidlig i dagningen, kom de til graven, og hadde med sig de velluktende urter som de hadde tilberedt. Men de fant stenen veltet fra graven, og da de gikk inn i den, fant de ikke den Herre Jesu legeme. Og det skjedde mens de stod rådville ved dette, se, da stod to menn hos dem i skinnende klædebon; og da de blev forferdet og bøide sitt ansikt mot jorden, sa de til dem: Hvorfor søker I den levende blandt de døde? Han er ikke her, han er opstanden; kom i hu hvorledes han talte til eder mens han ennu var i Galilea, da han sa at Menneskesønnen skulde overgis i syndige menneskers hender og korsfestes og opstå på den tredje dag! Da kom de hans ord i hu.

Og de vendte tilbake fra graven, og fortalte alt dette til de elleve og til alle de andre. 10 Det var Maria Magdalena og Johanna og Maria, Jakobs mor, og de andre kvinner med dem. De sa dette til apostlene, 11 og deres ord syntes dem å være løs tale, og de trodde dem ikke. 12 Men Peter stod op og løp til graven, og da han bøide sig ned, så han bare liksvøpet; og han gikk hjem og undret sig over det som var skjedd.

Lukas 24:1-12

På veien til Emmaus

13 Og se, to av dem gikk samme dag til en by som ligger seksti stadier fra Jerusalem, og som heter Emmaus, 14 og de talte med hverandre om alt dette som hadde hendt. 15 Og det skjedde mens de talte sammen og spurte hverandre, da kom Jesus selv nær til dem og vandret sammen med dem; 16 men deres øine blev holdt igjen, så de ikke kjente ham.

17 Han sa til dem: Hvad er dette for tale som I fører med hverandre på veien? Og de stod stille med sorgfullt åsyn. 18 Men en av dem, som hette Kleopas, tok til orde og sa til ham: Er du alene fremmed i Jerusalem og vet ikke det som er skjedd der i disse dager?

19 Han sa til dem: Hvad da? Og de sa til ham: Det med Jesus fra Nasaret, som var en profet, mektig i gjerning og ord for Gud og alt folket, 20 og hvorledes våre yppersteprester og rådsherrer har overgitt ham til dødsdom og korsfestet ham. 21 Men vi håpet at han var den som skulde forløse Israel. Og dog – med alt dette er det idag den tredje dag siden dette skjedde. 22 Men så har og nogen av våre kvinner forferdet oss; de kom tidlig imorges til graven, 23 og da de ikke fant hans legeme, kom de og sa at de hadde sett et syn av engler, som sa at han lever; 24 og nogen av dem som var med oss, gikk bort til graven og fant det så som kvinnene hadde sagt; men ham så de ikke.

25 Da sa han til dem: I dårer og senhjertede til å tro alt det profetene har talt! 26 Måtte ikke Messias lide dette og så gå inn til sin herlighet? 27 Og han begynte fra Moses og fra alle profetene og utla for dem i alle skriftene det som er skrevet om ham.

28 Og de var nær ved byen som de gikk til, og han lot som han vilde gå videre. 29 Da nødde de ham og sa: Bli hos oss; for det stunder til aften, og dagen heller! Og han gikk inn og blev hos dem.

30 Og det skjedde da han satt til bords med dem, da tok han brødet og velsignet det, og brøt det og gav dem; 31 da blev deres øine åpnet, og de kjente ham; og han blev usynlig for dem. 32 Og de sa til hverandre: Brente ikke vårt hjerte i oss da han talte til oss på veien og oplot skriftene for oss?

33 Og de stod op i samme stund og vendte tilbake til Jerusalem, og de fant de elleve samlet, og dem som var med dem, og disse sa: 34 Herren er sannelig opstanden, og er sett av Simon! 35 Og de fortalte hvad som var skjedd på veien, og hvorledes han blev kjent av dem da han brøt brødet.

Lukas 24:13-35

Jesus viser seg for disiplene

36 Mens de talte om dette, stod han selv midt iblandt dem og sa til dem: Fred være med eder!

37 Men de blev forferdet og fulle av frykt, og trodde at de så en ånd. 38 Og han sa til dem: Hvorfor er I forferdet, og hvorfor opstiger tvilende tanker i eders hjerte? 39 Se mine hender og mine føtter, og se at det er mig selv! Kjenn på mig og se! En ånd har jo ikke kjøtt og ben, som I ser at jeg har.

40 Og da han hadde sagt dette, viste han dem sine hender og sine føtter. 41 Men da de ennu ikke trodde for glede, og undret sig, sa han til dem: Har I her noget å ete? 42 Da gav de ham et stykke av en stekt fisk og noget av en honningkake, 43 og han tok det og åt for deres øine.

44 Og han sa til dem: Dette er mine ord som jeg talte til eder mens jeg ennu var hos eder, at alt det måtte opfylles som er skrevet i Mose lov og profetene og salmene om mig.

45 Da oplot han deres forstand, så de kunde forstå skriftene. 46 Og han sa til dem: Så står skrevet, at Messias skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, 47 og at i hans navn skal omvendelse og syndenes forlatelse forkynnes for alle folkeslag, fra Jerusalem av. 48 I er vidner om dette.

Lukas 24:36-48
Jesus er oppstått

Førstegrøden seier til Jesus

Ved å stå opp fra de døde vant Jesus seier over døden, nøyaktig på “Førstegrøden festivalen”. Dette var en bragd som både hans fiender og hans disipler trodde var umulig. Hans seier denne dagen var en triumf av det gode.

54 Og når dette forgjengelige er iklædd uforgjengelighet, og dette dødelige er iklædd udødelighet, da opfylles det ord som er skrevet: Døden er opslukt til seier.

55 Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din seier?

56 Men dødens brodd er synden, og syndens kraft er loven;

1 Korintierne 15:54-56

‘Førstegrøden’ førte til det største rollebyttet. Tidligere hadde døden absolutt makt over menneskeheten. Men nå har Jesus vunnet makten over døden. Han snudde den makten. Jesus, ved å dø uten synd, fant åpningen for å beseire en tilsynelatende uovervinnelig død. Dette var akkurat slik han hadde erklært at han ville gjøre da han gikk inn i Jerusalem søndagen før.

Seier for deg og meg

Men dette var ikke bare en seier for Jesus. Det er også en seier for deg og meg, garantert av timingen med Førstegrøden. Bibelen forklarer:

20 Men nu er Kristus opstanden fra de døde og er blitt førstegrøden av de hensovede. 21 For eftersom døden er kommet ved et menneske, så er og de dødes opstandelse kommet ved et menneske; 22 for likesom alle dør i Adam, så skal og alle levendegjøres i Kristus. 23 Men hver i sin egen avdeling: Kristus er førstegrøden; derefter skal de som hører Kristus til, levendegjøres ved hans komme; 24 derefter kommer enden, når han overgir riket til Gud og Faderen, efterat han har tilintetgjort all makt og all myndighet og velde. 25 For han skal være konge inntil han får lagt alle sine fiender under sine føtter. 26 Den siste fiende som tilintetgjøres, er døden;

1 Korintierne 15:20-26
Jesus ødela døden
Distant Shores Media/Sweet PublishingCC BY-SA 3.0, fra Wikimedia Commons

Jesus gjenoppstod på Førstegrøden slik at vi kan vite at han inviterer oss til å ta del i sin oppstandelse fra døden.  Førstegrøden var et tilbud om nytt liv med forventning om en stor høst senere. Likeledes har Jesu oppstandelse på ‘førstegrøde’ en forventning om en senere oppstandelse for alle ‘som tilhører ham’. 

Den neste Adam…

Det sitatet ovenfor fra Bibelen forklarer Jesu oppstandelse ved å bruke eksemplet på Adam, stamfaderen til hele menneskeheten. Vi er alle hans barn. Bibelen forklarer det gjennom Adam kom døden til hele menneskeheten , siden det gikk fra ham til barna hans. 

Men Jesus er den neste Adam. Med sin triumf over døden innviet han en ny tidsalder. Som hans barn vil vi også ta del i denne triumfen over døden ved å gjenoppstå som Jesus. Han gjenoppstod først, og vår oppstandelse kommer senere akkurat da Førstegrøden festivalen pekte på den kommende høsten. Han inviterer oss til å motta sin førstegrøden av nytt liv, slik at vår oppstandelse kan følge sin.

Påske: Feirer søndagens oppstandelse

I dag kaller vi ofte Jesu oppstandelse påske og Påskedag minnes søndagen da han sto opp. Den spesifikke måten å feire påske på er ikke så viktig. Det som er viktig er Jesu oppstandelse som oppfyllelsen av førstegrøden, og mottar fordelene.

Vi ser dette i tidslinjen for uken:

Jesus står opp fra døden på førstegrøden – nytt liv fra døden tilbys deg og meg.

Refleksjoner over “Langfredag”.

Dette svarer på spørsmålet vårt om grunnen “langfredag” er bra’. 

men den som var gjort lite ringere enn englene, Jesus, ham ser vi, fordi han led døden, kronet med herlighet og ære, forat han ved Guds nåde skulde smake døden for alle.

Hebreerne 2:9

Da Jesus ‘smakte døden’ gjorde han det for deg, meg og ‘alle’. Langfredag ​​er “bra” fordi den var god for oss

Jesu oppstandelse vurdert

Jesus viste seg levende fra døden over mange dager for å bevise sin oppstandelse, spilt inn her. Men hans første opptreden for disiplene:

10 Det var Maria Magdalena og Johanna og Maria, Jakobs mor, og de andre kvinner med dem. De sa dette til apostlene,

Lukas 24:10

Jesus måtte:

27 Og han begynte fra Moses og fra alle profetene og utla for dem i alle skriftene det som er skrevet om ham.

Lukas 24:27

Og igjen senere:

44 Og han sa til dem: Dette er mine ord som jeg talte til eder mens jeg ennu var hos eder, at alt det måtte opfylles som er skrevet i Mose lov og profetene og salmene om mig.

Lukas 24:44

Å stå opp fra døden er så uventet at disiplene hans ikke trodde det først. I tillegg til at han viste seg for dem, måtte Jesus også vise dem hvordan profetene forutså det.

Når vi blir konfrontert med påstanden om Jesu oppstandelse, har vi, i likhet med hans disipler, sannsynligvis vanskelig for å tro. Hvordan kan vi være sikre på at Jesus sto opp fra de døde? Hvordan kan vi være sikre på om dette virkelig er Guds plan for å gi oss evig liv? For å hjelpe oss å tenke gjennom spørsmål knyttet til Jesu død og oppstandelse, utforsker vi:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *