Skip to content
Home » Moses’ påsketegn

Moses’ påsketegn

  • by

Etter Abraham døde ble hans etterkommere kalt israelitter. 500 år senere var de blitt en stor stamme. Men de var også blitt slaver av egypterne.

Utvandringen

Moses, plagene og utvandringen i tidslinjen

Israels leder var Moses. Gud hadde bedt Moses om å gå til Farao i Egypt og kreve at han skulle befri israelittene fra slaveri. Dette startet en kamp mellom Farao og Moses som produserte ni plager mot Farao og egypterne. Likevel hadde ikke Farao gått med på å la israelittene gå fri. Så Gud skulle bringe en dødelig 10. plage. Klikk henne å lese hele beretningen om den 10. plagen i Bibelen.

Gud bestemte at alle førstefødte menn i landet skulle dø den natten fra Guds dødsengel. Men de som ble igjen i hus der ofret lammeblod malt på dørkarmene, ville bo. Hvis Farao ikke adlød, ville hans førstefødte sønn og tronfølger dø. Hvert hus i Egypt som ikke ofret et lam og malte blodet på dørstolpene, ville miste en førstefødt sønn. Så Egypt sto overfor en nasjonal katastrofe.

I israelittiske (og egyptiske) hus med lammeblod malt på dørene sa løftet at alle ville være trygge. Dødens engel ville forby det huset. Så denne dagen ble kalt påske .

Påske – et tegn for hvem?

Folk tror at blodet på dørene bare var for dødsengelen. Men legg merke til hva Bibelen sier

13 Og blodet på de hus som I er i, skal være til et tegn for eder; når jeg ser blodet, vil jeg gå eder forbi; og ikke skal noget slag ramme eder til ødeleggelse når jeg slår Egyptens land.

2 Mosebok 12:13

Herren så etter blodet på døren, og hvis han så det, ville døden gå forbi. Men blodet var ikke et tegn for ham. Det står at blodet var et ‘tegn for deg’ – menneskene, inkludert deg og meg.

Men hvordan er det et tegn? Etter dette befalte Herren dem:

27 da skal I si: Det er påskeoffer for Herren, som gikk forbi Israels barns hus i Egypten da han slo egypterne og fridde våre hus. Og folket bøide sig og tilbad.

2 Mosebok 12:27

Den bemerkelsesverdige påskekalenderen

Faktisk ser vi i begynnelsen av denne historien at denne 10. plagen startet den gamle israelittenes (jødiske) kalender.

Og Herren sa til Moses og Aron i Egyptens land: Denne måned[a] skal være eders nytt årsmåned, den skal være den første av årets måneder hos eder.

2 Mosebok 12:1-2

Fra denne tiden begynte israelittene en kalender som feiret påske på samme dag hvert år. Det markerte deres nye år. I 3500 år har jøder feiret påske hvert år for å minnes denne begivenheten. Siden det jødiske kalenderåret er litt forskjellig fra den vestlige kalenderen, flytter påskedagen seg hvert år på den vestlige kalenderen.

Jesus og påske

Dette er en moderne scene av jøder som forbereder seg på å feire påsken til minne om den første påsken for 3500 år siden.
Dette er en moderne scene av jøder som forbereder seg på å feire påsken til minne om den første påsken for 3500 år siden

Hvis vi følger påskefeiringen i historien, vil vi innse noe bemerkelsesverdig. Legg merke til når arrestasjonen og rettssaken mot Jesus skjedde:

Så tok de jødiske lederne Jesus fra Kaifas til palasset til den romerske guvernøren. Nå var det tidlig morgen, og for å unngå seremoniell urenhet gikk de ikke inn i palasset, fordi de ønsket å kunne spise påsken.

Johannes 18:28

De arresterte og henrettet Jesus nettopp på påsken i den jødiske kalenderen. Dette var samme dag som alle jøder ofret et lam for å minnes de lammene i 1500 fvt som fikk døden til å gå forbi . Husk fra Abrahams ofring, en av Jesu titler var:

29 Dagen efter ser han Jesus komme til sig og sier: Se der Guds lam, som bærer verdens synd!

Johannes 1:29

Jesus, ‘Guds lam’, ble ofret akkurat samme dag at alle jødene som levde da ofret et lam til minne om den første påsken som startet deres kalender. Det er derfor den jødiske påsken skjer samtidig med den vestlige påsken . Den vestlige påsken minnes Jesu død, og siden det skjedde på den jødiske påsken, skjer de to tett sammen. (Siden den vestlige kalenderen er annerledes, er de ikke på samme dag, men vanligvis i samme uke).

Tegn, tegn, overalt er tegn

Tenk tilbake på den første påsken på Moses’ tid der blodet var et ‘tegn’, eksplisitt for oss. Tenk på det skiltene gjør ved å vurdere disse skiltene.

Tegn er en pekepinn i tankene våre for å få oss til å tenke på tingen skiltet peker på
Tegn er en pekepinn i tankene våre for å få oss til å tenke på det skiltet peker på

Når vi ser tegnet “hodeskalle og korslagte bein” får det oss til å tenke på død og fare . Tegnet til de to gylne buene (‘Golden Arches’) får oss til å tenke på McDonalds . ‘√’ på Nadals bandana er tegnet til Nike. Nike vil at vi skal tenke på dem når vi ser dette på Nadal. Tegn er laget for å rette vår tenkning ikke til tegnet i seg selv, men til noe det peker på .

Gud hadde sagt til Moses at det første påskeblodet var et tegn . Så hva pekte Gud på med dette tegnet? Med den bemerkelsesverdige timingen for lam som ble ofret samme dag som Jesus, ‘Guds lam’, peker tegnet på Jesu kommende offer.

To tegn – peker på plassering og dato

Det fungerer i våre sinn som vist i diagrammet.

Påsken er et tegn ved at den peker på Jesus gjennom det bemerkelsesverdige tidspunktet for påsken med Jesu korsfestelse
Påsken er et tegn ved at den peker på Jesus gjennom det bemerkelsesverdige tidspunktet for påsken med Jesu korsfestelse

Tegnet viser oss til å tenke på Jesu offer. I den første påsken ofret israelittene lam og malte blodet malt slik at døden skulle gå over dem. Dette tegnet som peker på Jesus forteller oss at på samme måte ble også ‘Guds lam’ ofret og blodet hans sølt så døden skulle gå over oss.

Med Abrahams ofring plassen som væren døde så Isak kunne leve var Moria-fjellet – samme sted hvor Jesus ble ofret 2000 år senere. Det lar oss “se” meningen med hans offer ved å peke på plasseringen. Påsken peker også på Jesu offer, men fra et annet perspektiv. Den peker på dagen i kalenderen – kalenderen startet av den første påsken. På to forskjellige måter peker de viktigste historiene i det Gamle Testamente direkte til Jesu død ved å bruke ofret lam. Jeg kan ikke tenke på noen annen person i historien hvis død (eller livsprestasjon) ble forutsett på to så dramatiske måter. Kan du?

Disse to hendelsene (Abrahams offer og påske) skulle vise oss at det er rimelig å vurdere at Jesus er sentrum for en guddommelig plan.

Men hvorfor har Gud plassert disse tegnene i gammel historie for å forutsi Jesu korsfestelse? Hvorfor er det så viktig? Hva er det med verden som krever slike blodige symboler? Gud viser håpløsheten i vår situasjon når han gir De Ti Bud.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *