Skip to content
Home » Tilbakeblikk til Isaks fødsel: Symmetri med Jesu fødsel

Tilbakeblikk til Isaks fødsel: Symmetri med Jesu fødsel

  • by

Isaks fødsel er en av de mest etterlengtede og langvarige hendelsene i Bibelen. Gud lovet Abraham, da 75 år gammel, en ‘stor nasjon’ i 12. Mosebok XNUMX. Ved å adlyde Guds løfte forlot Abraham Mesopotamia til Kanaan, det lovede land, som ankom noen måneder senere.

Men før Abraham kunne bli far til ‘en stor nasjon’, trengte han en sønn – men den lovede sønnen hadde ikke kommet. Abraham ventet 10 år uten å ha fått noen sønn eller arving. Men Gud beroliget ham med en bindende ed; ved å stole på Gud, ble Abraham ‘kreditert’ rettferdighet. Abraham fikk Ismael som sønn, gjennom en surrogatlignende ordning, men Gud erklærte at Ismael ikke var den lovede sønnen. 

Årene gikk mens Abraham og Sara fortsatte å vente, med svinnende utsikter til å få barn jo mer de ble eldre. Håpet virket tapt inntil Abraham hadde et unikt møte i en alder av nittini år gammel.

Herren viser seg for Abraham

18 Og Herren åpenbarte sig for ham i Mamres terebinte-lund, mens han satt i døren til sitt telt midt på heteste dagen. Da han så op, fikk han se tre menn som stod foran ham; og da han blev dem var, løp han dem i møte fra teltdøren og bøide sig til jorden

og sa: Herre! Dersom jeg har funnet nåde for dine øine, så gå ikke din tjener forbi! La oss få hente litt vann, så I kan få tvette eders føtter, og hvil eder under treet! Og la mig hente et stykke brød, så I kan vederkvege eder før I drar videre – siden I nu har lagt veien om eders tjener. De sa: Ja, gjør som du sier!

Da skyndte Abraham sig inn i teltet til Sara og sa: Skynd dig og ta tre mål fint mel; elt det og bak kaker!

Og selv sprang Abraham bort til buskapen og hentet en fin og god kalv; den gav han til drengen, og han skyndte sig å lage den til. Så tok han rømme og søt melk og kalven som han hadde latt drengen lage til, og satte det for dem; og han stod hos dem under treet mens de åt.

Guds løfte for en sønn

Da sa de til ham: Hvor er Sara, din hustru? Han svarte: Hun er der inne i teltet.

10 Da sa han[a]: Jeg vil komme igjen til dig på denne tid næste år, og da skal Sara, din hustru, ha en sønn. Og Sara hørte det i teltdøren, for den var bak ham.

11 Men Abraham og Sara var gamle og langt ute i årene; Sara hadde det ikke lenger på kvinners vis. 12 Derfor lo Sara ved sig selv og sa: Skulde jeg, nu jeg er blitt gammel, ha attrå, og min mann er også gammel.

13 Da sa Herren til Abraham: Hvorfor ler Sara og tenker: Skal jeg da virkelig få barn, nu jeg er blitt gammel? 14 Skulde nogen ting være umulig for Herren? På denne tid næste år vil jeg komme til dig igjen, og da skal Sara ha en sønn.

15 Men Sara nektet og sa: Jeg lo ikke. For hun var redd. Da sa han: Jo, du lo.

1 Mosebok 18:1-15

Kan vi klandre Sarah for å le? Å få barn når faren er 99 og moren er 90 er ren umulighet. Vi ville også ha ledd.

Isaks fødsel

Likevel, i det påfølgende året finner vi at:

21 Og Herren så til Sara som han hadde sagt, og Herren gjorde med Sara som han hadde lovt. Sara blev fruktsommelig og fødte Abraham en sønn i hans alderdom på den fastsatte tid som Gud hadde talt til ham om. Og Abraham kalte den sønn han hadde fått, den som Sara hadde født ham, Isak. Og Abraham omskar Isak, sin sønn, da han var åtte dager gammel, således som Gud hadde befalt ham. Abraham var hundre år gammel da han fikk sin sønn Isak.

Da sa Sara: Gud har gjort det så at jeg må le; alle som hører dette, vil le av mig. Og hun sa: Hvem skulde vel ha sagt til Abraham at Sara gir barn å die? Og nu har jeg født ham en sønn i hans alderdom.

1 Mosebok 21:1-7

Til syvende og sist fikk Abraham og Sara nå sin lovede sønn – Isak. Drømmene deres ble tent på nytt. Likevel reiste den samlede beretningen et viktig spørsmål.

Hvorfor den lange ventetiden på Isaks fødsel?

Hvorfor venter Gud i 25 år (1. Mosebok 21) for å få til den lovede fødselen til Isak (1. Mosebok 12)? Hvis Gud har makt til å gjøre hva som helst til enhver tid, hvorfor ikke få til Isak med en gang? Ville det ikke bedre vise hans makt? Eller var det noen spesiell fremsyn til Guds rundveismåte å gjøre ting på?

Fra senere utfall kan vi utlede flere årsaker til ventetiden. 

Først lærte Abraham verdifulle leksjoner om å stole på Gud under denne lange ventetiden. Ved å gjøre det ble han et eksempel for alle mennesker som ønsker å stole på Gud.  De som vil kjenne Gud, må følge Abrahams vei.

For det andre, i stedet for å redusere Guds kraft, forstørrer beretningen den. Det er kanskje bemerkelsesverdig, men ikke mirakuløst, for et middelaldrende par å få et barn. Usannsynlige hendelser skjer naturlig. Skulle Abraham og Sara ha fått Isak tidlig, kunne vi tolket beretningen på den måten. Imidlertid er et par som føder et barn i en alder av 100 år enten en oppdiktet historie eller mirakuløs. Det er ingen annen forklaring eller middelvei. Enten skjedde ikke hendelsene ved Isaks fødsel som registrert, eller så skjedde det et mirakel. Hvis det er mirakuløst, så sitter hele prosjektet, kjent som Israel, som fortsetter til i dag, på grunnlaget for Guds mirakuløse kraft og hans fullstendig pålitelige løfter. I Isaks fødsel er alle jøder gjennom historien etablert på et mirakel. Og hvis fundamentet er mirakuløst, er det også strukturen som er bygget på det.

Isaks mirakuløse fødsel sammenlignet med Jesu mirakuløse fødsel

For å forstå den tredje årsaken til Isaks forsinkede fødsel, må vi gjenkjenne et bemerkelsesverdig mønster. Tenk på at Abraham bare hadde én annen etterkommer med en like lovet, forventet og mirakuløs fødsel – Jesus fra Nasaret. 

I de foregående århundrene hadde forskjellige profeter på forskjellige måter lovet i Guds navn at Messias skulle komme. Evangeliene presenterer da Jesus som denne lovede Messias. Hans vesen født av en jomfru er like, om ikke mer, mirakuløst enn Isaks fødsel. Akkurat som med Isaks fødselsberetning, kan vi bare tolke Jesu jomfrufødsel som enten oppdiktet historie eller den mirakuløse. Det er ingen annen forklaring, ingen mellomvei. En liten refleksjon bringer tydelig frem denne symmetrien mellom Jesu og Isaks fødsler.  

Jesus som arketypen av Israel

Her er ett i en rekke tilfeller som maler et samlet portrett av Jesus som arketypen til Israel. Som arketype representerer han, oppfyller og er oppfyllelsen av Guds hensikter som først ble uttalt til Abraham for 4000 år siden. For å være en arketype måtte Jesu fødsel være et mønster av Isak, den første av nasjonen. Ellers Jesu påstand å være Israel er bevist falsk helt fra starten. Men siden den mirakuløse naturen til begge fødslene deres stemmer overens, forblir Jesu påstand om å være Israel intakt og i det minste et åpent spørsmål som er verdt å undersøke. 

Abraham og Jesus er adskilt av århundrer med historie

Ved å sammenligne fødslene deres fra dette historiske perspektivet, kan vi observere at Isaks fødsel forutså Jesu fødsel som kom mye senere. Å koordinere hendelser med framsyn som dette, som spenner over en enorm tidsperiode i menneskets historie, støtter påstanden om at Jesus er hjørnesteinen i et guddommelig prosjekt. Gud inviterer oss alle til å forstå dette prosjektet slik at vi kan dra nytte av det opprinnelige løftet som ble gitt til Abraham for så lenge siden.

Og jeg vil velsigne dem som velsigner dig, og den som forbanner dig, vil jeg forbanne; og i dig skal alle jordens slekter velsignes

1 Mosebok 12:3

Vi fortsetter å se på Jesus fra dette utsiktspunktet undersøkte måten hans flukt fra Herodes like etter fødselen speilet Israels flukt fra Isaks sønn på. Vi avslutter vår etterforskning her..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *